Sammendrag
Denne rapporten viser grunnlag for og resultater av beregninger av flystøy ved Alta lufthavn etter reglene i retningslinje T-1442 fra Miljøverndepartementet. Beregningene er foretatt med NORTIM, den norske flystøymodellen som tar hensyn til topografiens innvirkning på lydutbredelse.
I tråd med retningslinjen beregnes gjennomsnitt for et helt års trafikk og utgangspunktet er trafikken for året 2005. I tillegg er beregninger gjort for en prognose for trafikk i 2015.
Det nye støysonekartet viser en klar reduksjon av areal innenfor sonene sammenlignet med beregningene utført i 2001 etter retningslinje T-1277. Endringene skyldes delvis forskjellene i definisjon av støysonegenser, men også skifte av flypark fra varianter av MD80 til nyere typer B737.
Det er utført spesialberegninger for å illustrere virkninger av ombygging på landsiden på flyplassen, inklusive flytting av terminalområder og etablering av taksebanesystem.
Oppdragsgiver Avinor AS
I tråd med retningslinjen beregnes gjennomsnitt for et helt års trafikk og utgangspunktet er trafikken for året 2005. I tillegg er beregninger gjort for en prognose for trafikk i 2015.
Det nye støysonekartet viser en klar reduksjon av areal innenfor sonene sammenlignet med beregningene utført i 2001 etter retningslinje T-1277. Endringene skyldes delvis forskjellene i definisjon av støysonegenser, men også skifte av flypark fra varianter av MD80 til nyere typer B737.
Det er utført spesialberegninger for å illustrere virkninger av ombygging på landsiden på flyplassen, inklusive flytting av terminalområder og etablering av taksebanesystem.
Oppdragsgiver Avinor AS