Sammendrag
Jernbaneverket har behov for å sette klare og etterprøvbare sikkerhetskrav til signalanleggene som inngår i jernbanenettet. Dagens krav på utstyrsnivå er under vurdering. Et alternativ er å gå over til å sette krav til sikkerhetskritiske funksjoner, SKF.
I dette arbeidet er det tatt utgangspunkt i 5 sentrale sikkerhetskritiske funksjoner for signalanlegg, og det presenteres i denne rapporten forslag til tolerable hyppigheter av feil (tolerable hazardrater - THR) for disse 5 sikkerhetskritiske funksjonene.
Dette er et forslag til minimumskrav for THR, som dekker alle feil - både de som leverandøren er ansvarlig ofr og de som Jernbaneverket er ansvarlig for. Hvilken andel av THR som skal tilskrives hhv. leverandør og Jernbaneverket avhenger av andelen av de erfarte sikkerhetskritiske feilene som kan tilskrives hhv. leverandør og Jernbaneverket.
Oppdragsgiver: Jernbaneverket
I dette arbeidet er det tatt utgangspunkt i 5 sentrale sikkerhetskritiske funksjoner for signalanlegg, og det presenteres i denne rapporten forslag til tolerable hyppigheter av feil (tolerable hazardrater - THR) for disse 5 sikkerhetskritiske funksjonene.
Dette er et forslag til minimumskrav for THR, som dekker alle feil - både de som leverandøren er ansvarlig ofr og de som Jernbaneverket er ansvarlig for. Hvilken andel av THR som skal tilskrives hhv. leverandør og Jernbaneverket avhenger av andelen av de erfarte sikkerhetskritiske feilene som kan tilskrives hhv. leverandør og Jernbaneverket.
Oppdragsgiver: Jernbaneverket