Sammendrag
Ekspert: – Det er ikke uvanlig at det må skiftes motorkomponenter. En varsellampe begynte å lyse i ulykkeshelikoptret to ganger denne uken. Eksperter er klare på at det ikke behøver å ha noen sammenheng med at det styrtet fredag.Ulykken skjedde på Turøy utenfor Bergen, og 13 mennesker omkom.
Pressekontakt Claus Sonberg i CHC Helicopter Service AS bekreftet overfor VG tidligere i dag at ulykkeshelikopteret avbrøt en flytur tirsdag, da en varsellampe ble tent. I løpet av to dager skal to motorkomponenter ha blitt skiftet.
Tony Kråkenes, sikkerhetsforsker ved Sintef, understreker at reparasjonene ikke nødvendigvis har sammenheng med styrten.
– Det er ikke uvanlig at det må skiftes motorkomponenter - enten under vedlikehold eller som her, etter feilindikasjon - så det er umulig å si om dette har noen sammenheng med ulykken, sier han.
Pressekontakt Claus Sonberg i CHC Helicopter Service AS bekreftet overfor VG tidligere i dag at ulykkeshelikopteret avbrøt en flytur tirsdag, da en varsellampe ble tent. I løpet av to dager skal to motorkomponenter ha blitt skiftet.
Tony Kråkenes, sikkerhetsforsker ved Sintef, understreker at reparasjonene ikke nødvendigvis har sammenheng med styrten.
– Det er ikke uvanlig at det må skiftes motorkomponenter - enten under vedlikehold eller som her, etter feilindikasjon - så det er umulig å si om dette har noen sammenheng med ulykken, sier han.