Sammendrag
Nav gir avslag for å pynte på statistikken. Mange får ikke det de har krav på av Nav. Saksbehandlere avslår søknader for å spare tid og få en god statistikk, ifølge ny rapport. 42 prosent av alle som klager på vedtak om økonomiske ytelser gis medhold første gang sakene påklages. En gruppe Sintef-forskere, med forskningsleder Roland Mandal i spissen, stilte seg spørsmålet hvorfor. Rapporten, som ble bestilt av Nav, ble publisert sist fredag.
Sintef-forskeren mener at mange av klagene er unødvendige og kunne vært unngått.
- Det er Nav-brukere som får avslag på mangelfullt grunnlag, uten at sakene deres er realitetsbehandlet, fordi saksbehandleren har sett seg nødt til å fatte et vedtak og få fortgang i saken, sier Mandal.
Sintef-forskeren mener at mange av klagene er unødvendige og kunne vært unngått.
- Det er Nav-brukere som får avslag på mangelfullt grunnlag, uten at sakene deres er realitetsbehandlet, fordi saksbehandleren har sett seg nødt til å fatte et vedtak og få fortgang i saken, sier Mandal.