Sammendrag
Hensikt
Hensikten med studien var å undersøke hvordan kronisk syke pasienter opplevde å bruke en smarttelefonapplikasjon som hjelpemiddel for å håndtere egne legemidler.
Materiale og metode
Det ble gjennomført 9 semistrukturerte dybdeintervjuer med pasienter som hadde brukt en av to ulike smarttelefonapplikasjoner i minst to uker. Intervjuene ble tatt opp på lydbånd og transkribert. Systematisk tekstkondensering ble brukt som analysemetode.
Resultater
Pasientene opplevde at applikasjonene hjalp dem å huske å ta medisinen, og flere beskrev at en slik applikasjon var nyttig for å holde oversikten over legemiddelbruken. Særlig pasienter som stod på tidskritiske legemidler og pasienter som ikke hadde etablerte rutiner for legemiddelbruken sin, rapporterte slik nytteverdi. Det ble identifisert ønsker om individuelt tilpassede løsninger blant annet vedrørende alarmlyd og -styrke, samt fleksibilitet knyttet til påminnelser og registrering av faktisk legemiddelbruk.
Konklusjon
En smarttelefonapplikasjon kan være et nyttig hjelpemiddel for å huske å ta legemidler, monitorere egen legemiddelbruk, samt å få oversikt over og informasjon om egne resepter og legemidler. Brukskvaliteten av slike applikasjoner har imidlertid stor betydning for bruk og opplevd nytteverdi.
Hensikten med studien var å undersøke hvordan kronisk syke pasienter opplevde å bruke en smarttelefonapplikasjon som hjelpemiddel for å håndtere egne legemidler.
Materiale og metode
Det ble gjennomført 9 semistrukturerte dybdeintervjuer med pasienter som hadde brukt en av to ulike smarttelefonapplikasjoner i minst to uker. Intervjuene ble tatt opp på lydbånd og transkribert. Systematisk tekstkondensering ble brukt som analysemetode.
Resultater
Pasientene opplevde at applikasjonene hjalp dem å huske å ta medisinen, og flere beskrev at en slik applikasjon var nyttig for å holde oversikten over legemiddelbruken. Særlig pasienter som stod på tidskritiske legemidler og pasienter som ikke hadde etablerte rutiner for legemiddelbruken sin, rapporterte slik nytteverdi. Det ble identifisert ønsker om individuelt tilpassede løsninger blant annet vedrørende alarmlyd og -styrke, samt fleksibilitet knyttet til påminnelser og registrering av faktisk legemiddelbruk.
Konklusjon
En smarttelefonapplikasjon kan være et nyttig hjelpemiddel for å huske å ta legemidler, monitorere egen legemiddelbruk, samt å få oversikt over og informasjon om egne resepter og legemidler. Brukskvaliteten av slike applikasjoner har imidlertid stor betydning for bruk og opplevd nytteverdi.