Sammendrag
Utviklingen av informasjonssystemer og etterspørsel etter god og oppdatert trafikkinformasjon til ulike formål har ledet til en erkjennelse av at det er nødvendig å avklare ansvars- og eierskapsforhold til trafikkdata. Denne rapporten beskriver mulige organisatoriske og eiermessige spørsmål knyttet til datagrunnlag og informasjon.
Fire prinsipielle organsiasjonsmodeller for organisering og eierskap til trafikkdata er presentert. Modellene tar utgangspunkt i rollene i informasjonssystemer; sensoreier, datainnsamler, dataeier, kvalitetsansvarlig, datadistributør og tjenesteleverandør.
• Modell 1: Offentlig / gratis
• Modell 2: Offentlig / betaling
• Modell 3: Privat / betaling
• Modell 4: Offentlig Privat Samarbeid (OPS) / betaling
Behovet for trafikkdata synes best dekket i modell 2 og 4. Modell 2 innebærer at det offentlige i stor grad viderefører dagens aktiviteter og ansvarsområder. Modell 4 innebærer en betydelig endring i hvilke ansvarsområder som skal tillegges offentlige og private aktører.
Valg av modell vil i stor grad være et politisk valg som må tas på grunnlag av en diskusjon om hva som skal være det offentliges rolle i informasjonsverdikjeden.
Fire prinsipielle organsiasjonsmodeller for organisering og eierskap til trafikkdata er presentert. Modellene tar utgangspunkt i rollene i informasjonssystemer; sensoreier, datainnsamler, dataeier, kvalitetsansvarlig, datadistributør og tjenesteleverandør.
• Modell 1: Offentlig / gratis
• Modell 2: Offentlig / betaling
• Modell 3: Privat / betaling
• Modell 4: Offentlig Privat Samarbeid (OPS) / betaling
Behovet for trafikkdata synes best dekket i modell 2 og 4. Modell 2 innebærer at det offentlige i stor grad viderefører dagens aktiviteter og ansvarsområder. Modell 4 innebærer en betydelig endring i hvilke ansvarsområder som skal tillegges offentlige og private aktører.
Valg av modell vil i stor grad være et politisk valg som må tas på grunnlag av en diskusjon om hva som skal være det offentliges rolle i informasjonsverdikjeden.