Sammendrag
I forbindelse med at det skal etableres kriterier for regulering av drivstoffkvalitet ved seiling innenfor
naturreservatene på Øst-Svalbard, har Kystverket bedt SINTEF om å gjøre noen vurderinger med hensyn på forvitringsegenskaper (bl.a. levetid på sjøen) for ulike kvaliteter av drivstoff. Kystverket har bedt om faglige kriterier for å klassifisere drivstoff kvaliteten og krav/begrensninger for hvilke drivstoff som kan brukes i de nevnte områder. Det siste gjelder både drivstoff som brukes og eventuelt lagres ombord i båtene.
Ut fra dagens kunnskapsnivå om forvitringsegenskapene til destillater anbefales det at klassifiseringen av oljeprodukter baseres på kvalitets spesifikasjon i hht. ISO 8217. Det anbefales type olje begrenses til at kun marine gassoljer tillates i de nevnte områder. Dette gjelder både drivstoff som brukes og eventuelt lagres ombord i båtene. Anbefalingen er basert på vurderinger rundt at vanlig marine gassoljer ikke etterlater et residue på overflata mens tyngre destillater og tungoljer/bunkersoljer gir et residue på overflata.
naturreservatene på Øst-Svalbard, har Kystverket bedt SINTEF om å gjøre noen vurderinger med hensyn på forvitringsegenskaper (bl.a. levetid på sjøen) for ulike kvaliteter av drivstoff. Kystverket har bedt om faglige kriterier for å klassifisere drivstoff kvaliteten og krav/begrensninger for hvilke drivstoff som kan brukes i de nevnte områder. Det siste gjelder både drivstoff som brukes og eventuelt lagres ombord i båtene.
Ut fra dagens kunnskapsnivå om forvitringsegenskapene til destillater anbefales det at klassifiseringen av oljeprodukter baseres på kvalitets spesifikasjon i hht. ISO 8217. Det anbefales type olje begrenses til at kun marine gassoljer tillates i de nevnte områder. Dette gjelder både drivstoff som brukes og eventuelt lagres ombord i båtene. Anbefalingen er basert på vurderinger rundt at vanlig marine gassoljer ikke etterlater et residue på overflata mens tyngre destillater og tungoljer/bunkersoljer gir et residue på overflata.