Sammendrag
Målet med toktet var å teste ytelsen til en 4-panels fleksiristseksjon. Videre var det ønsket å sammenligne seleksjonsegenskapene samt funksjonaliteten av en 4-panels fleksiristseksjon mot dagens tillatte 2-panels fleksiristseksjonen.
Seleksjonsresultatene viste at med begge seksjonene gikk mye undermålsfisk igjennom ristseksjonen uten at den ble sortert ut. Til tross for dette viste 4-panel fleksiristseksjonen klart bedre generelle seleksjonsverdier (L50combined og SRcombined) enn 2- panelsfleksiristseksjonen. Fisken hadde også bedre evne til å komme i kontakt med sorteringsristene i 4-panelsseksjonen enn i 2-panelsseksjonen. Det viste seg at for torsk var den første rista viktigere i seleksjonsprosessen enn den andre rista i begge seksjonene.
Dette var motsatt for hyse. 4-panels fleksiristseksjonen hadde mindre problemer med blokkering av fisk under toktet, og ga inntrykk av å ha bedre vanngjennomstrømning. Men dette bør testes videre før noe endelig er konkludert. I tillegg viste 4-panels ristseksjonen ingen ekstra håndteringsutfordring i forhold til 2-panels fleksiristseksjon.
Selv om M/T Ramoen er et veldig godt tilrettelagt fartøy til å kjøre slike forsøk, var det utfordrende å jobbe med store fangster, tre sekker og to arter samtidig, slik det ble gjort på deler av forsøkene.
Seleksjonsresultatene viste at med begge seksjonene gikk mye undermålsfisk igjennom ristseksjonen uten at den ble sortert ut. Til tross for dette viste 4-panel fleksiristseksjonen klart bedre generelle seleksjonsverdier (L50combined og SRcombined) enn 2- panelsfleksiristseksjonen. Fisken hadde også bedre evne til å komme i kontakt med sorteringsristene i 4-panelsseksjonen enn i 2-panelsseksjonen. Det viste seg at for torsk var den første rista viktigere i seleksjonsprosessen enn den andre rista i begge seksjonene.
Dette var motsatt for hyse. 4-panels fleksiristseksjonen hadde mindre problemer med blokkering av fisk under toktet, og ga inntrykk av å ha bedre vanngjennomstrømning. Men dette bør testes videre før noe endelig er konkludert. I tillegg viste 4-panels ristseksjonen ingen ekstra håndteringsutfordring i forhold til 2-panels fleksiristseksjon.
Selv om M/T Ramoen er et veldig godt tilrettelagt fartøy til å kjøre slike forsøk, var det utfordrende å jobbe med store fangster, tre sekker og to arter samtidig, slik det ble gjort på deler av forsøkene.