Sammendrag
Dette prosjektet har hatt som mål å følge opp en ny type 36 fots speedsjark for å dokumentere skipstekniske og driftsmessige egenskaper ved konvensjonell linedrift. Det spesielle ved denne båten er nytt skrogdesign og bruk av to-motoranlegg med to vannjeter samt en senkekjølmidtskips. Oppfølgingen har foregått ved faglig rådgivning inkludert diverse stabilitetsanalyser, erfaringsinnhenting fra skipper/reder og byggeverft, samt innhenting av måledata fra feltforsøk. Erfaringer fra oppfølging viser følgende:
Positive egenskaper av fartøy:
);> Meget gode sjøegenskaper, også under stor fart
';.> Gode manøvreringsegenskaper under fiskeridrift
);> Vannjetene fungerer meget godt under linedrift
);> Fartøyet innfrir stabilitetskravene for Kystfiske og Bankfiske I
Negative egenskaper av fartøy:
-Høyere lettskipsvekt enn kalkulert og dermed høyere driftsdeplasement.
-Trimproblemer i startfasen, utbedret ved å flytte dieseltanker til bunntanker.
-For høyt dieselforbruk med dagens vannjeter, spesielt i driftsfasene.
Fra et driftsøkonomisk perspektiv anbefales det å skifte ut vannjeter med vanlige propellere. Valget blir da mellom ett- eller to-motoranlegg med en eller to propeller.
Positive egenskaper av fartøy:
);> Meget gode sjøegenskaper, også under stor fart
';.> Gode manøvreringsegenskaper under fiskeridrift
);> Vannjetene fungerer meget godt under linedrift
);> Fartøyet innfrir stabilitetskravene for Kystfiske og Bankfiske I
Negative egenskaper av fartøy:
-Høyere lettskipsvekt enn kalkulert og dermed høyere driftsdeplasement.
-Trimproblemer i startfasen, utbedret ved å flytte dieseltanker til bunntanker.
-For høyt dieselforbruk med dagens vannjeter, spesielt i driftsfasene.
Fra et driftsøkonomisk perspektiv anbefales det å skifte ut vannjeter med vanlige propellere. Valget blir da mellom ett- eller to-motoranlegg med en eller to propeller.