Sammendrag
Prissetting av pelagisk fisk er i stor grad basert på individvekt og fastsatte vektklasser. Det er derfor av stor betydning å ha et godt estimat på vektfordelingen til fisken i hele verdikjeden, fra fangst til produkt - fra ombord på fartøy til foredling på mottaksanlegg. Prosjektet har som målsetning å utvikle et system for automatisk prøveuttak og vektestimering av pelagisk fisk ombord på pelagiske fiskefartøy. Denne rapporten beskriver utviklingsarbeidet som er utført for
1) å utvikle og definere prinsipp for representativt prøveuttak fra hovedstrømmen av fisk, 2) å utvikle og definere prinsipp for infeed-system til
veie-/vektestimeringsenhet - singulering og
innmating, og 3) å utvikle og definere teknologi for veiing/vektestimering av enkeltfisk om bord.
En stikkrenne i silkassen har blitt testet ut som prinsipp for uttak av fisk til vektestimering.
Denne viste seg å sortere ut fisk med en qjennomsnittsvekt som var lavere enn qjennomsnittsvekten for hele kastet. Det antas derfor at batchuttak er et bedre egnet prinsipp for uttak av fisk til vektestimering. En prototyp for singulering til enkeltfisk er utviklet og testet i laboratorieskala. De foreløpige resultater viser at metoden er lovende. Det er qjort vurderinger av ulike måleprinsippers egnethet for plassering om bord i fartøy. Videre uttesting av to prinsipper, maskinsyn og veiecelle, skal foretas.
1) å utvikle og definere prinsipp for representativt prøveuttak fra hovedstrømmen av fisk, 2) å utvikle og definere prinsipp for infeed-system til
veie-/vektestimeringsenhet - singulering og
innmating, og 3) å utvikle og definere teknologi for veiing/vektestimering av enkeltfisk om bord.
En stikkrenne i silkassen har blitt testet ut som prinsipp for uttak av fisk til vektestimering.
Denne viste seg å sortere ut fisk med en qjennomsnittsvekt som var lavere enn qjennomsnittsvekten for hele kastet. Det antas derfor at batchuttak er et bedre egnet prinsipp for uttak av fisk til vektestimering. En prototyp for singulering til enkeltfisk er utviklet og testet i laboratorieskala. De foreløpige resultater viser at metoden er lovende. Det er qjort vurderinger av ulike måleprinsippers egnethet for plassering om bord i fartøy. Videre uttesting av to prinsipper, maskinsyn og veiecelle, skal foretas.