Sammendrag
Denne rapporten sammenfatter tilgjengelig dokumentasjon og forslag til oppdaterte testprosedyrer for effektivitetstesting av dispergeringsmiddel i henhold til dagens "Dispergeringsforskrift" for produsenter av dispergeringsmiddel eller virksomheter som ikke produserer eller behandler olje.
Med utgangspunkt i tre mindre studier som SINTEF gjennomførte for Miljødirektoratet i perioden 2015 -2018, ble det tilrettelagt ulike testoljer for effektivitetstesting med WSL-metoden. I ettertid har det imidlertid kommet en helt ny generasjon med lav-svovel marine drivstoff som bør inngå og erstatte de tidligere fyringsoljene (MFO og IFO-180) som testoljer.
Det foreslås også at WSL-metoden byttes ut mot den mer følsomme IFP-metoden, og at krav til effektivitet av et nytt dispergeringsmiddel relateres mot et anerkjent "referanse" dispergeringsmiddel (f.eks. Dasic Slickgone NS) i stedet for spesifikke akseptgrenser for de ulike testoljene. Dette vil innebære en enklere testprosedyre for kartlegging av effektivitetspotensialet til f.eks. nye dispergeringsmiddel med tanke på mulig bruk i norske farvann
Med utgangspunkt i tre mindre studier som SINTEF gjennomførte for Miljødirektoratet i perioden 2015 -2018, ble det tilrettelagt ulike testoljer for effektivitetstesting med WSL-metoden. I ettertid har det imidlertid kommet en helt ny generasjon med lav-svovel marine drivstoff som bør inngå og erstatte de tidligere fyringsoljene (MFO og IFO-180) som testoljer.
Det foreslås også at WSL-metoden byttes ut mot den mer følsomme IFP-metoden, og at krav til effektivitet av et nytt dispergeringsmiddel relateres mot et anerkjent "referanse" dispergeringsmiddel (f.eks. Dasic Slickgone NS) i stedet for spesifikke akseptgrenser for de ulike testoljene. Dette vil innebære en enklere testprosedyre for kartlegging av effektivitetspotensialet til f.eks. nye dispergeringsmiddel med tanke på mulig bruk i norske farvann