Til hovedinnhold
Norsk English

​​Fjernstyring og fjernovervåkning av lav-bemannende skip – erfaringsoverføring fra andre industrier​

Sammendrag

​​Sammendrag​ fra erfaring med fjernstyring

​​Notatet beskriver erfaringer fra forskjellige anvendelsesområder fra fjernstyring og overvåkning. Notatet er en leveranse fra Autosafe prosjektet og skal støtte videre utvikling av automatiserte ferger. Erfaringer som kan forbedre fjernstyring/ fjernovervåking av automatiserte ferger blir trukket frem. De viktigste erfaringene er:

​Bruk prosesser ved innføring som sørger for brukerinvolvering, eks. ISO11064 eller Lee, et al. (2017). “Designing for people».

​Bruk prosesser og standarder for å ta hensyn til menneskelige faktorer (HF), eks ISO 9214:210 i kombinasjon med ISO 11064; sjekk kvalitet via CRIOP metoden.

​Dokumenter rammebetingelsene for god fjernstyring dvs (Operational Design Domain -ODD) og bevis at ODD kan oppfylles.

​Ved operasjon av flere enheter fra samme kontrollrom er operatørenes oppfatning at det må være lett å skille mellom enhetene.

​De som sitter i en fjernstyringssentral, mister fort driftskompetanse

​Høyere automatiseringsgrader forutsetter høyere tekniske pålitelighet.

​Alarmer og brukergrensesnitt skal støtte operatørens situasjonsforståelse, men utfordring at det kan bli lite å gjøre (99% kjedsomhet - 1% panikk), EEMUA191

​Trening er nødvendig for fjernstyrte og fjernovervåkede systemer, spesielt trening på uønskede hendelser (Definerte Fare og Ulykkeshendelser).

​Rutiner og systemer for data- og hendelsesinnsamling må være på plass for å sikre kontinuerlig læring og forbedring i drift.​

Kategori

Rapport

Oppdragsgiver

  • Norges forskningsråd / 326676

Språk

Norsk

Institusjon(er)

  • SINTEF Digital
  • SINTEF Digital / Software Engineering, Safety and Security

År

2023

Forlag

SINTEF

ISBN

978-82-14-07840-4

Vis denne publikasjonen hos Cristin