Sammendrag
Denne rapporten oppsummerer resultatene fra et forskningsprosjekt SINTEF har utført på
oppdrag fra Unio om emosjonelle og relasjonelle krav og belastninger i yrker hvor man
jobber for og med mennesker. Yrkene som inngår i studien er sykepleiere, politi,
barnehagelærere, fysioterapeuter og grunnskolelærere. Resultatene baserer seg på et
datamateriale fra 24 intervju med totalt 50 informanter og en spørreundersøkelse blant
medlemmene i de utvalgte yrkene, med svar fra totalt 7513 respondenter. Rapporten
redegjør for funn og resultater på fem overordnede problemstillinger som belyser
omfang, håndtering og konsekvenser av emosjonelle og relasjonelle krav og belastninger i
arbeidet i de fem yrkesgruppene. Samlet gir rapporten innsikt i kompleksiteten i hvordan
disse yrkesgruppene opplever tosidigheten i det relasjonelle arbeidet og hvordan
emosjonelle og relasjonelle krav i sammenhengen med andre jobbkrav, jobbressurser,
normer, strukturer og ytre rammevilkår påvirker ansattes arbeidshverdag
oppdrag fra Unio om emosjonelle og relasjonelle krav og belastninger i yrker hvor man
jobber for og med mennesker. Yrkene som inngår i studien er sykepleiere, politi,
barnehagelærere, fysioterapeuter og grunnskolelærere. Resultatene baserer seg på et
datamateriale fra 24 intervju med totalt 50 informanter og en spørreundersøkelse blant
medlemmene i de utvalgte yrkene, med svar fra totalt 7513 respondenter. Rapporten
redegjør for funn og resultater på fem overordnede problemstillinger som belyser
omfang, håndtering og konsekvenser av emosjonelle og relasjonelle krav og belastninger i
arbeidet i de fem yrkesgruppene. Samlet gir rapporten innsikt i kompleksiteten i hvordan
disse yrkesgruppene opplever tosidigheten i det relasjonelle arbeidet og hvordan
emosjonelle og relasjonelle krav i sammenhengen med andre jobbkrav, jobbressurser,
normer, strukturer og ytre rammevilkår påvirker ansattes arbeidshverdag