Sammendrag
Denne rapporten er utarbeidet på oppdrag for Møre og Romsdal fylkeskommune som del av prosjektet Smartere Transport – Møre og Romsdal.
Alle systemer som inngår i et autonomt sjøverts persontransportsystem i bynære områder må innfri gjeldende sikkerhetskrav, og denne rapporten gir en oversikt over de ulike regelverk og krav som mulighetsstudiet må forholde seg til ved utvikling av brukercasene. Dette gjelder fartøyskonseptet som helhet, løsninger knyttet til landbasert kontrollrom, men også ulike krav og føringer for dokking, ombordstigning og evakuering.
En av rapportens viktigste bidrag er identifikasjon av sammenhengen mellom kravene som stilles for ulike designparametere og de ulike grenseverdiene som de respektive forskriftene refererer til, og resultatet av arbeidet skal brukes som grunnlag for videre arbeid i prosjektets definerte arbeidspakker.
Alle systemer som inngår i et autonomt sjøverts persontransportsystem i bynære områder må innfri gjeldende sikkerhetskrav, og denne rapporten gir en oversikt over de ulike regelverk og krav som mulighetsstudiet må forholde seg til ved utvikling av brukercasene. Dette gjelder fartøyskonseptet som helhet, løsninger knyttet til landbasert kontrollrom, men også ulike krav og føringer for dokking, ombordstigning og evakuering.
En av rapportens viktigste bidrag er identifikasjon av sammenhengen mellom kravene som stilles for ulike designparametere og de ulike grenseverdiene som de respektive forskriftene refererer til, og resultatet av arbeidet skal brukes som grunnlag for videre arbeid i prosjektets definerte arbeidspakker.