Sammendrag
Denne rapporten er utarbeidet på oppdrag for Møre og Romsdal fylkeskommune som del av prosjektet Smartere Transport – Møre og Romsdal.
Rapporten retter innledningsvis fokus mot eksisterende initiativ innen regelverk og regelverksutvikling for godkjennelse av autonome skip. Herunder både internasjonale og nasjonale. Med dette som utgangspunkt gjøres en overordnet vurdering av sentrale nasjonale forskrifter som må hensyntas ved en eventuell realisering av prosjektets brukercase. Avslutningsvis presenteres regulatoriske utfordringer ved utvikling og godkjenning av autonome passasjerskip. Prosjektet har ved flere tilfeller identifisert dette til å være knyttet til hvordan en skal kunne verifisere at løsning for autonom navigasjon og manøvrering – kai-til-kai er tilstrekkelig god nok, samt behovet for nye sikkerhetsløsninger som en utløsende faktor for å oppnå en reduksjon i dagens sikkerhetsbemanning.
Rapporten retter innledningsvis fokus mot eksisterende initiativ innen regelverk og regelverksutvikling for godkjennelse av autonome skip. Herunder både internasjonale og nasjonale. Med dette som utgangspunkt gjøres en overordnet vurdering av sentrale nasjonale forskrifter som må hensyntas ved en eventuell realisering av prosjektets brukercase. Avslutningsvis presenteres regulatoriske utfordringer ved utvikling og godkjenning av autonome passasjerskip. Prosjektet har ved flere tilfeller identifisert dette til å være knyttet til hvordan en skal kunne verifisere at løsning for autonom navigasjon og manøvrering – kai-til-kai er tilstrekkelig god nok, samt behovet for nye sikkerhetsløsninger som en utløsende faktor for å oppnå en reduksjon i dagens sikkerhetsbemanning.