Sammendrag
Mange unge etterspør informasjon om mental helse. Søkemotorer og sosiale medier er ofte innfallsporten til slik informasjon. Med lanseringen av ChatGPT i 2022 har flere tjenester basert på store språkmodeller, rettet seg mot unge, eksempelvis Snapchats My AI. Disse tjenestene er brukervennlige og gir umiddelbare svar på spørsmål, men kan også generere feilaktig eller misvisende innhold. Det finnes lite kunnskap om hvordan unge opplever svar på spørsmål om mental helse fra store språkmodeller sammenlignet med fagpersoner. For å belyse dette gjennomførte vi en spørreundersøkelse der vi ba unge vurdere svar på spørsmål om mental helse fra en stor språkmodell (ChatGPT) og fagpersoner ved en informasjonstjeneste (ung.no). Utvalget besto av 123 unge i alderen 16–20 år. De fleste av deltagerne var positive til svarene fra fagpersoner ved ung.no og ChatGPT. Samtidig anbefalte de oftere svarene fra ChatGPT til andre. Vi gjorde i tillegg en tematisk analyse av svar på åpne spørsmål om hvilket svar (ChatGPT eller fagpersoner) de ville anbefale, og hvorfor. Denne analysen ble gjort på et mindre utvalg av 24 deltagere for å få mer forståelse om de kvantitative funnene. Disse deltagerne vektla informasjonskvalitet, opplevelse av annerkjennelse og mer velstrukturerte svar som begrunnelse for sine preferanser.