Sammendrag
Denne studien undersøker grunnopplæringen i HMS for verneombud og AMU-medlemmer i norsk arbeidsliv, med fokus på tre hovedproblemstillinger: 1) hvilken opplæring gis i dag? 2) hvilken betydning har HMS-opplæringen i praksis? og 3) hvordan fungerer dagens regelverk for HMS-opplæringen? Studien kombinerer en deskstudie av kurstilbud og tilbydere av HMS-opplæring, kvalitative intervjuer av nøkkelaktører i virksomheter og tilbydere og en kvantitativ spørreundersøkelse til verneombud og AMU-medlemmer i Norge. Samlet viser funnene at opplæringen i hovedsak oppfyller intensjonene, men at det er betydelig variasjoner i læringsutbytte og kvalitet. For å sikre at opplæringen blir mest mulig relevant og effektiv, må læringsformat, relevans og varighet balanseres, slik at kursene gir både inngående forståelse og praktisk anvendbar kunnskap. For å styrke opplæringen anbefales det en revisjon av regelverk, med økt fokus på læringsmål og kvalitet. Det foreslås å innføre en nasjonal standard eller sertifiseringsordning for kurstilbydere for å sikre jevn kvalitet. Modulbaserte og kombinasjonsbaserte opplæringsmodeller trekkes frem som gode løsninger for å kombinere fleksibilitet med fordypning. Videre bør det innføres krav om regelmessige oppfriskning av HMS-kompetanse, samt inkludere ledere i HMS-opplæringen for å styrke samarbeid og forankring i virksomhetene. Studien konkluderer med at dagens HMS-opplæring i hovedsak fungerer godt, men at den kan styrkes gjennom økt kvalitetssikring, bedre tilpasning til bransjespesifikke behov og mer fleksible læringsformer. Dette vil kunne forbedre arbeidsmiljøarbeidet i norske virksomheter, men også bidra til bedre helse, trivsel og produktivitet.