Sammendrag
Rapporten er en veiledning for VA-faglig personell som jobber med overvannshåndtering i urbane områder, samt for arealplanleggere og landskapsarkitekter som gjør en viktig del av planleggingen av disse anleggene. Veiledningen fokuserer på klimaendringer, bruk av lokal overvannshåndtering og bruk av åpne løsninger med forsinkelse og fordrøyning, samt bruk av åpne renner, grøfter og byvassdrag. Det gis beskrivelser og forslag til dimensjonering for en rekke av de mest aktuelle infiltrasjonsløsningene og damtyper. Veiledningens prinsipper, metoder og tiltak kan brukes både for nye utbygningsområder og eksisterende områder. Det legges stor vekt på betydningen av å integrere overvannplanleggingen i arealplan-leggingen og vektlegging av at overvannet bør brukes som en nyttig ressurs i det urbane landskapet. Veiledningen påpeker viktigheten av å planlegge for forsvarlige åpne flomveier som kan håndtere flommer opptil 100-årsflommen eller beregne en samfunnsøkonomisk optimal flomfrekvens for en sikker flomvei. Juridisk ekspertise har gjennomgått rettserfaringer og rettsregler om flomskader og ansvar som kan legges på kommunene. Det er gitt anbefalinger for dimensjonerende gjentaksintervall for regnhyppighet og oversvømmelsehyppighet. Denne anbefalingen er i stor grad basert på standarden NS-EN 752, men er strengere på enkelte områder. Forslag til fremgangsmåte for å motvirke klimaeffektene på avløpsanleggene er beskrevet. Veiledningen gir beskrivelser av noen aktuelle beregningsmetoder for overvannsavrenning med ulik grad av kompleksitet, samt aktuelle parametere for beregningene. Veiledningen består av en papirversjon som inneholder del 1 og del 2 av rapporten, mens mer utfyllende litteratur finnes i del 3 i vedlegg 1-8 og er kun tilgjenglig på internett www.norskvann.no. Storm runoff is water from precipitation and snow melt that run off from roofs, roads and other surfaces. The conventional way of handling this water is to discharge it directly to the sewerage network or the storm water pipe network. The goal of this guideline is to encourage municipalities to handle the storm runoff locally by infiltration to the ground water or to detain and transport it on the surfaces. Climate change has increased the rain intensities and some climate researchers expect that rain intensities, in the period 2071 ¿ 2100, will increase 20 ¿ 60 %. The sea level is also expected to rise 15 ¿ 25 cm before 2050. Increasing sea level will decrease the hydraulic capacity in many drainage and sewerage networks. Analysis in many countries has shown that the climate change may lead to an increase of 50 ¿ 100 % of flood damages in buildings in cities, and an increase of 50 ¿ 100 % of discharged volume of untreated combined sewer overflows. To counteract these adverse prospects, the municipalities should evaluate new measures and dimension their drainage systems for a climate change. To achieve the goals of handling the storm runoff on the surfaces, as much as possible, and to dimension for increased rain intensities in the future, it is of utmost importance to bring area planners and landscape architects into the storm water runoff planning. Hence storm runoff will be an integral part of the general municipal area planning.