Sammendrag
Brukermedvirkning er blitt et viktig prinsipp i norsk helsepolitikk, og det er en sterk tendens til å omtale brukermedvirkning som et positivt fenomen. Begrepet bruker viser til svært forskjellige grupper av aktører som forholder seg til ulike virksomheter. Samtidig vil brukerne forholde seg svært ulikt til virksomhetene. Brukere kan medvirke på mange ulike måter. De kan ha anledning til å delta i menings¬utvekslinger, og de kan delta i beslutnings-prosesser. De kan ha innflytelse over sin egen situasjon, og de kan influere på det allmenne tjeneste¬tilbudet eller på allmenne beslutninger. Politiske dokumenter gir bare generelle beskrivelser av hvordan brukermedvirkning kan eller skal skje, altså hvordan man skal omforme ideologi til praksis (Hofseth 1999). Derfor er det ikke helt klart hvordan bruker¬med¬virkning skal eller bør praktiseres. Dette må utvikles gjennom erfaringer. Denne artikkelen presenterer erfaringer fra et forsøk med brukermedvirkning i psykiatrien der medvirkningen ble organisert av brukerne selv, og målet var å bidra til kvalitetsutvikling i tjenestene.