ES-16 Hydrogenforsyning til luftfart
Kontaktperson
Motivasjon og relevans
Luftfarten er en klimaværsting og må omstilles for å få ned utslipp og bevare konkurransedyktighet i fremtidens transportsystem. Det finnes flere måter å redusere utslipp i luftfarten hvor batterier, e-drivstoff og hydrogen er noen av alternativene. Hydrogen er aktuelt som flydrivstoff spesielt på mellomdistanseflygninger og kan muliggjøre CO2-frie flyreiser. En av barrierene for hydrogen-fly er tilgang på hydrogen på flyplasser verden over, men også tilgangen på fornybar energi for hydrogenproduksjon.
Bakgrunn
I det europeiske samarbeidsprosjektet TULIPS skal hydrogen demonstreres som drivstoff for bakke-kjøretøy på flyplass, og barrierer relatert til håndtering av flytende hydrogen (LH2) på flyplass skal brytes ved at en drone som benytter LH2 som drivstoff skal testes på en flyplass.
SINTEF Energi bidrar i prosjektet ved å se på framtidige løsninger for forsyning og håndtering av hydrogen til flyplasser. Dersom en i fremtiden skal bruke LH2 som drivstoff på fly vil det utgjøre store mengder energi og det vil være behov for å skalere verdikjeden betydelig. Flere løsninger er mulige for transport av hydrogen fra produksjonssted til flyplass, hvilken løsning som er best avhengig av bla. etterspørsel og distanse. Hydrogenlagring er også en viktig del av verdikjeden for å sikre stabil forsyning av drivstoff til flyene.
Vi har utviklet en modell for analyse av hydrogenverdikjeden rundt en flyplass i vårt energisystem modelleringsrammeverk EnergyModelsX (EMX). Dette skal brukes til å utføre analyser for å belyse viktige aspekter rundt hydrogenverdikjeden.
Oppgaven består i å:
- Sette seg inn i energisystemmodellen EnergyModelsX og oppsettet for hydrogenverdikjede på flyplass
- Gjennomføre en studie av fremtidig hydrogenleveranse til flyplass basert på energisystemmodellering der en endrer på noen av parameterne i modellen
Oppgaven knyttes til prosjektet "TULIPS Demonstrating lower polluting airports across Europe".
Forutsetninger
Det er en fordel at sommerjobberen har kjennskap til (eller evne til å sette seg inn i):
- Kompetanse/evner innen programmering (Julia/ Python er mest relevant)
- Interesse for teknologier for hydrogenproduksjon og transport
- Kunnskap om optimering
- Interesse for tekno-økonomisk analyse
Hovedveileder: Espen Flo Bødal
Medveileder: Ida Hjorth