![Industriuka 2024: Grønne veier til fremtidens industri](/contentassets/97e6af20996d483b9dee5a509d768739/poweredbytelemark-1.jpg?width=560&height=315&mode=crop&scale=both&quality=70)
Industriuka 2024: Grønne veier til fremtidens industri
Fullstendige bærekraftige verdikjeder, industri- og forskningssamarbeid og teknologiutvikling var blant hovedpunktene under SINTEFs deltakelse på Industriuka 2024.
Fullstendige bærekraftige verdikjeder, industri- og forskningssamarbeid og teknologiutvikling var blant hovedpunktene under SINTEFs deltakelse på Industriuka 2024.
Å få fortgang på den grønne omstillingen av maritim sektor, redusere energiforbruket og erstatte fossile med fornybare drivstoff er ingen enkel oppgave. Nå skal et nytt forskningssenter, FME MarTrans, sette fart på utviklingen.
Under den europeiske hydrogenuka i november deltok SINTEF og FME HYDROGENi med en stand. Standen skapte stor interesse fra andre deltakere. Spørsmål om ammoniakk, elektrolysører for grønn hydrogenproduksjon, samt transport og lagring av hydrogen...
Norden er godt posisjonert til å ta tak i potensialet ved hydrogen. Med et tett samarbeid på tvers, vil de nordiske landene kunne ta en ta en ledende rolle i den europeiske satsningen på hydrogen.
EU betrakter hydrogen som en av pilarene i sitt fremtidige bærekraftige energisystem. SINTEF koordinerer flere europeiske hydrogen-prosjekter, som blir presentert under EU Hydrogen Week.
Norske hydrogenlaboratorier har nylig feiret triumfer som kan hjelpe tungindustri med å bli klimanøytral. Med dagens politikk vil funnene først og fremst gagne Norges konkurrenter.
Oslo Economics, SINTEF, Greensight og NTNU har gjennomført en utredning for Olje- og energidepartementet hvor formålet er å støtte regjeringens arbeid med å bygge opp en sammenhengende verdikjede for hydrogen produsert med lave eller ingen utslipp.
SINTEF tar, sammen med fornybarklyngen RENERGY, en ledende rolle i å koordinere en «hydrogen valley» i Midt-Norge. Initiativet ble lansert 8. mai og markert på Trondheim Maritime Senter.
Et samarbeid mellom lastebil- og drivstoffprodusenter og forskningsinstitutter bringer nå klimaomstillingen til Europas tungtransport. Med støtte fra EU skal de første av hele 150 hydrogendrevne lastebiler innta europeiske veier allerede i 2024.
I omstillingen til et fornybart energisystem vil hydrogen spille en nøkkelrolle. 12. januar 2023 ble piloten, som skal levere teknologien som muliggjør grønn omstilling offshore, offisielt åpnet.
SINTEF er involvert i tre av de fem prosjektene Enova nå støtter for å etablere produksjon av hydrogen langs norskekysten for bruk som drivstoff i maritim sektor.
SINTEF har utviklet brenselcelleteknologi siden slutten av 1980-tallet. Den langsiktige FoU-aktiviteten står nå sentralt i det grønne skiftet.
Sjøsettes samtidig som at et pilotanlegg for hydrogenproduksjon står klart i Rørvik, som skal skalere fra 45 kilo hydrogen per døgn neste år til kapasitet på åtte tonn per døgn i 2025.
Strømprisene stiger, elbilfordelene forsvinner og ladekøene blir lengre i helger og ferier. Hva skjedde egentlig med hydrogenbilen som grønt alternativ for persontransport?
UNIS, Store Norske og SINTEF inngår nå i en avtale om strategisk samarbeid innenfor fornybare energisystemer tilpasset arktiske forhold. Bakgrunnen for samarbeidet er knyttet til den fremtidige energiomstillingen på Svalbard og i Longyearbyen, som...