Framtidsbilene er utstyrt med sine egne små kraftverk i form av brenselceller som går på hydrogen. Samtidig har de klimaanlegg som utelukkende bruker naturens egne stoffer. Det siste er helt nytt i bilindustrien.
Gjennombrudd
Japanske Denso Corporation, en av verdens største produsenter av klimaanlegg for biler, har på dette tidspunktet allerede sikret seg retten til å utnytte den norske CO2-teknologien på bilmarkedet – gjennom en avtale med Hydro.
”Et gjennombrudd i bilindustriens anstrengelser for reduserte utslipp av drivhusgasser”, skriver Hydro i sin pressemelding om Denso-avtalen.
Kommende EU-påbud
Samtidig trykker EU på for å fase ut kjemikaliebruken i Europas bilpark. EU forbereder nå et påbud om at alle nye bilmodeller fra og med 2011 må ha klimaanlegg uten dagens kjemikalier.
Testbiler på veien
Antall biler med klimaanlegg har vokst sterkt i Europa de siste årene, og uten mottiltak vil bilparken forårsake en økning i Europas klimagass-utslipp.
Europeiske bilfabrikker har derfor allerede dusinvis av testbiler på veien med CO2-baserte klimaanlegg. SINTEF og NTNU deltar samtidig i et EU-prosjekt som skal munne ut i enkle og billige CO2-anlegg for mindre biler.
I tillegg har det for lengst løsnet også på andre fronter for CO2-entusiastene på Gløshaugen.
Les videre: Varmer vann – med lavt strømforbruk
EU vil ha kjemikaliefrie biler
I desember 2002 ruller 20 el-drevne eksperimentbilet ut av Toyotas fabrikkhaller – med norskutviklet teknologi under panseret.