Hydro krever at arbeidsmediet skal omtales som R 2000 på alle overheads, for patentprosessen er ikke i havn. Først etter at bilprodusentene underskriver taushetserklæringer, får de vite at R 2000 er CO2!
Forskerpris og medieoppslag
Våren -92 får Lorentzen og Pettersen lov til å lette på sløret. Resultatene blir publisert på en internasjonal konferanse i Trondheim.
Samme vår mottar de en pris fra SINTEF-gruppens belønningsfond, og bilkjølesystemet får store medieoppslag.
Industriell interesse
Responsen uteblir ikke. Japanske Denso, storprodusent av bilkjølesystemer, innleder samarbeid med SINTEF/NTH. Det samme gjør Ford.
Pettersen reiser jorda rundt med sine overheads, får gullkort hos SAS og interessen brer seg.
Prosjekt i EU-regi
I 1994 starter ti bil- og utstyrsprodusenter et EU-prosjekt viet CO2-bilkjøling. Og prosjektlederen, ansatt i BMW, legger ikke skjul på at satsingen er trigget av pionerarbeidet i Trondheim.
Men Gustav Lorentzen, som dør i 1995, 80 år gammel, får ikke se oppfinnelsen ta av.
Bilindustrien velger i første omgang kjemiindustriens erstatningsstoff – og ikke CO2.
Men noen velger annerledes...
Les videre: Inn under panseret hos Toyota
Fra hysj-hysj til åpenhet
Sammen med Hydros folk reiser Jostein Pettersen til Renault, BMW og Volvo og forteller om arbeidet - med mye hysj-hysj som ramme.