For ifølge tall fra fagmiljøet hans, øker vanlige klima-anlegg en bils utslipp av klimagasser med 10-15 prosent (ekstra bensinforbruk pluss lekkasjer av arbeidsmedier).
Samtidig sitter Pettersen med beregninger som viser at overgang til CO2 vil fjerne 30 til 50 prosent av dette ekstra-utslippet.
Nye grønne argumenter
Men uavhengig av miljø-aspektene dukker nye argumenter for CO2-løsningen opp. Nye innsprøytnings- og dieselmotorer er så effektive at de gir lite spillvarme til oppvarming av kupeen på kalde dager.
Interessen for å ”reversere” klimaanlegget og bruke det som varmepumpe om vinteren, våkner i bilindustrien.
Midt i blinken
Som varmepumper blir tradisjonelle bilkjølings-anlegg lite effektive. CO2-anlegg, derimot, er midt i blinken.
- Lenge syntes alle det var dustete av oss å snakke om varmepumper i bil. Men så får pipa plutselig en annen lyd, minnes Jostein Pettersen.
Gladmelding fra Japan
Både på Gløshaugen og i Hydro forbereder man seg like fullt på at det vil ta tid før bilindustrien svitsjer til CO2. Vanligvis må det allmenn enighet til i denne bransjen før noen drister seg til slike sprang.
Desto bredere smiler alle impliserte i juni 2001, idet en pressmelding fra Toyota tikker inn.
Bilgiganten annonserer at konsernet vil bruke CO2-teknologien i sin første brenselscellebil.
Mye tyder nå på at andre bilfabrikker vil følge etter...
Les videre: EU vil ha kjemikaliefrie biler