Det har vakt oppsikt langt utover Midt-Norge at SINTEF-knoppskuddet Nacre ble solgt til Paris-baserte Bacou-Dalloz for 750 millioner kroner tidligere i år.
Nyhetsbrevet/nettstedet Nordic Unqoute som utgis av mediehuset Incisive Media i London, er blant dem som har fått det med seg.
Nyhetsbrevet/nettstedet Nordic Unqoute som utgis av mediehuset Incisive Media i London, er blant dem som har fått det med seg.
”Venture Exit of the Year”
Da Nordic Unquote nylig delte ut sine årlige venturepriser i Stockholm, ble det klart at juryen hadde falt for historien om Nacre.
På ærverdige Grand Hotel ble Nacre utropt som Nordens ”Venture Exit of the Year”. Prisen gikk til de tidligere Nacre-eierne, som foruten SINTEF omfatter Viking Venture, Ferd Venture og Verdane Capital.
Honnør for eiernes bidrag
Som det ligger i det engelske ”venture-begrepet”, dreier denne prisen seg om investeringer som gjøres i potensielle vekstbedrifters tidlige faser. I utgangspunktet en risikabel affære.
– Jeg tolker pristildelingen både som en honnør for eiernes bidrag til verdistigningen i Nacre og for den måten vi gikk ut og fant interesserte kjøpere på, sier investeringssjef Jostein S. Bjøndal i Sinvent AS, som forvalter SINTEFs ventureinvesteringer.
Nominert til ny pris
Og mer heder kan det bli på de tidligere Nacre-eierne om litt.
Av den europeiske venturekapitalforeningen EVCA er de nominert til utmerkelsen ”Nordic Private Equity Deal of the Year”. Her konkurrerer venture-aktørene i Trondheim med fire andre som har gjort seg bemerket med store handler.
Denne prisen deles ut i Barcelona 22. november.
Inntar forsvarsmarkedet
Historien om Nacre er eventyret om kommersialiseringen av en smart SINTEF-oppfinnelse: Intelligent hørselvern og kommunikasjonsutstyr – i én og samme ørepropp!
Teknologien ble utviklet ved SINTEF IKT og kommersialisert gjennom bedriften Nacre AS. Utviklingen av selskapet skjøt for alvor fart fra 2000/2001. Da fikk Nacre en kontrakt med det svenske og norske forsvaret, og Viking Venture kom inn på eiersida.
Nacre markedsfører øreproppen i det globale forsvars- og sikkerhetsmarkedet og fikk sitt kommersielle gjennombrudd i 2006. Ingen ringere enn US Marines tegnet seg da på kundelista, med en ordre til 30 millioner dollar.
Hørselvern og kommunikasjon
Nacres ørepropp, som markedsføres under navnet QuietPro, er utstyrt med en miniatyrisert databrikke. Brikken sorterer ut og fjerner den skadelige delen av støy. Dette begrenser faren for hørselsskader.
I tillegg har øreproppen en indre mikrofon. Denne tar opp brukerens stemme inne i høregangen – fra hodets indre, slik at stemmen kan videreformidles til omgivelsene via radio eller ledningsbaserte systemer.
Tidenes knoppskuddsalg
Salget av Nacre til Bacou-Dalloz, et verdensledende selskap innen personlig verneutstyr, er det største noen gang av et knoppskytingsselskap fra SINTEF.
Nacres virksomhet vil fortsatt ligge i Trondheim.
Her kan du lese mer om Nacres historie.
Tekst: Svein Tønseth