I: Arbeidslivsrettet norskopplæring og grunnopplæring om arbeidslivet
* I norskopplæringen ved skolene fikk innvandrerne lære om regler, avtaler og væremåter i norsk arbeidsliv.
* Parallelt ble de utplassert i bedrifter der kontaktpersoner lærte deltakerne ord og uttrykk fra arbeidsprosessene, inklusive dialektord.
II: Mer offensiv og bedriftsrettet formidling og rekruttering av innvandrere
* Prosjektet ansatte en medarbeider hos NAV, som brukte tid og tålmodighet på nøye kartlegging av arbeidserfaring og utdanningsbakgrunn.
* ”Matchmaking” mellom arbeidsplasser og deltakere ble innført – pluss jevnlig dialog og oppfølging etter at innvandrerne ble tatt inn på arbeidsplassen.
III: Alternative, skreddersydde løp i fagopplæring
* Tilbud til ufaglærte innvandrere. I første omgang ble fire deltakere valgt ut for slik opplæring i sveisefag. Startet med grunnopplæring i verkstedhall hos opplæringsbedrift.
* Bygger på skreddersøm, gradvis opplæring i bedrift, mer praksisbasert undervisning og tilpasninger i teoridel utformet av virksomhetene og skolen sammen. Tre av de fire deltakerne har i dag fast arbeid som sveisere.
* I fase to er 14 deltakere i gang med tilsvarende opplegg i helsefag og landbruk.
IV: Kurs i flerkulturell kompetanse for bedrifter
* Opplæring som gjør bedriftene mer bevisste på betydningen av kulturforskjeller – og ikke minst på viktigheten av klar og utvetydig kommunikasjon.