Tore O. Sandvik, fylkes- |
Her sitter han i den første |
En førerløs bil kommer til deg, du setter deg inn, gir en datamaskin beskjed om hvor du skal – og vips: så bringes du dit.
Prøvekjøringen skjer i regi av EUs forskningsprogram CityMobil, der SINTEF er norsk deltaker.
Målet er effektive lavutslippssystemer
Programmet har sin bakgrunn i at økt biltrafikk har påført byene problemer i form av forurensning, bilkøer og mange trafikkulykker.
Tradisjonelle former for trafikkregulering er ikke lenger nok. Samtidig er det upopulært blant publikum å innføre drastiske løsninger som bilforbud i sentrale områder og økte skatter og avgifter.
Med alt dette som bakteppe skal EUs forskningsprogram CityMobil gi effektive og trygge lavutslippssystemer – ordninger som skal gjøre byboerne mobile på en velkontrollert måte. Såkalte cyber-biler er en av disse løsningene, og det er et system basert på slike kjøretøyer som nå skal demonstreres i Trondheim.
Direkte ut på lufta: Via NRK-programmet "Norgesglasset" forklarer prosjektleder Torbeir Vaa fra SINTEF Teknologi og samfunn norske radiolyttere hva EU-prosjektet CItyMobil går ut på. |
Lukkede områder
Trondheim prøveby
Etter initiativ fra Trondheim kommune har Trondheim fått status som prøveby i EU-programmet. Trondheim blir den fjerde av fem byer i Europa som får en visning av programmets ambulerende cyber-biler.
Prøvekjøringen vil vise myndigheter, allmennheten, bedrifter og media i prøvebyene hvordan automatisert transport kan se ut i praksis
Sensorer hindrer påkjørsler
Under prøvekjøringen følger cyber-bilene en spesiallaget løype som de er forhåndsprogrammert til å følge. De holder en svært lav hastighet (6 km/t), er utstyrt med sensorer som hindrer at de støter inn i hverandre og forhindrer at de kjører på fotgjengere og syklister som har lov til å krysse løpya på anviste steder.
Publikum får prøvekjøre doningene og blir bedt om å fylle ut evalueringsskjema som EU-programmet vil bruke til å gå gjennom erfaringene fra visningene.
Av Svein Tønseth |