Til hovedinnhold
Norsk English

Når kultur gir næringsverdi

En fersk rapport fra SINTEF viser hvordan bedrifter trekker kunstkompetanse inn i bedriftsprosesser.

I dette prosjektet ble en vegg laget av saker fra
et naust - i samarbeid med Lie-gruppen på Vestlandet.

Det er Nærings- og handelsdepartementet som har finansiert det ettårige prosjektet, der forskerne har sett på om samarbeid med en kunstner kan forbedre forholdene innenfor en bedrift.

28. januar avrundes det ettårige prosjektet med at kunstner- og bransjeorganisasjoner kalles sammen til en 4-times workshop kl. 10.00 på Kunsthøyskolen, Fossveien 22  i Oslo, der organisasjoner som NHO og Abelia står på deltakerlisten.


12 samarbeidseksempler
Interessen for det som skjer mellom kunst, kultur og næringsliv er økende i samfunnet og flere Stortingsmeldinger har vektlagt feltet. Men fram til nå er samarbeid gjennom sponsing det
vanligste – ikke å studere og gi forslag til modeller for samarbeid mellom nærings- og kulturliv.

I rapporten trekkes i alt tolv samarbeidseksempler mellom kultur og næringsliv fram – alle definert som vellykkete av kunstner eller bedrift. Boen Parkett AS i Risør har fått kunstnere til å designe et miljøriktig, unikt tregulv for salg.

En trommeslager har laget en komposisjon med ”søppeltømmelyder” fra Renholdsverket i Bergen som bedriften bruker i profileringen av seg selv.  Og bedriften GC Rieber har fått laget vegg med forstørrede ”Omega3-kapsler” og innhold som forteller om bedriften.


Verdiskaping
Bedriftsansatte med høy fagkompetanse leder ikke automatisk til høy grad av innovasjon, sier Kristianne Ervik som er en av forskerne bak prosjektet.

– I rapporten prøver vi å få fram erfaringene til kunstnerne på hvordan tjenestene deres kan bidra til verdiskaping i bedriftene. Og vi ser på hvordan bedriftenes etterspørsel etter kunsttjenester, kan gjøre arenaen til kunstnerne større.

 Her er rapporten

Kontakt: Kristianne Ervik, SINTEF Teknologi og samfunn,
                tlf.: 97064026, e-post: