I dette prosjektet ble en vegg laget av saker fra |
28. januar avrundes det ettårige prosjektet med at kunstner- og bransjeorganisasjoner kalles sammen til en 4-times workshop kl. 10.00 på Kunsthøyskolen, Fossveien 22 i Oslo, der organisasjoner som NHO og Abelia står på deltakerlisten.
12 samarbeidseksempler
Interessen for det som skjer mellom kunst, kultur og næringsliv er økende i samfunnet og flere Stortingsmeldinger har vektlagt feltet. Men fram til nå er samarbeid gjennom sponsing det
vanligste – ikke å studere og gi forslag til modeller for samarbeid mellom nærings- og kulturliv.
I rapporten trekkes i alt tolv samarbeidseksempler mellom kultur og næringsliv fram – alle definert som vellykkete av kunstner eller bedrift. Boen Parkett AS i Risør har fått kunstnere til å designe et miljøriktig, unikt tregulv for salg.
En trommeslager har laget en komposisjon med ”søppeltømmelyder” fra Renholdsverket i Bergen som bedriften bruker i profileringen av seg selv. Og bedriften GC Rieber har fått laget vegg med forstørrede ”Omega3-kapsler” og innhold som forteller om bedriften.
Verdiskaping
Bedriftsansatte med høy fagkompetanse leder ikke automatisk til høy grad av innovasjon, sier Kristianne Ervik som er en av forskerne bak prosjektet.
– I rapporten prøver vi å få fram erfaringene til kunstnerne på hvordan tjenestene deres kan bidra til verdiskaping i bedriftene. Og vi ser på hvordan bedriftenes etterspørsel etter kunsttjenester, kan gjøre arenaen til kunstnerne større.
Her er rapporten
Kontakt: Kristianne Ervik, SINTEF Teknologi og samfunn,
tlf.: 97064026, e-post: