KITECHs toppleder Kyoung-Hwan Na hadde med en forgylt modell av et såkalt "Turtle Ship" som gave til SINTEF. Dette er verdens første pansrede skip, som hjalp koreanerne med å slå tilbake en japansk invasjonsflåte på slutten av 1500-tallet. Koreanerne ser disse skipene som starten på den lange tradisjonen med god båtbygging i landet. Foto: SINTEF / Roar Larsen |
Fra en oljebrønn kommer det aldri bare olje. Opp av brønnen vil det også strømme gass, og etterhvert også vann. Frakt av alt dette i en og samme rørledning, kalles flerfasetransport.
Flerfase-teknologien har de siste to tiårene muliggjort utbygging av en rekke olje- og gassfelter der plattform-løsninger ville blitt for dyre.
Institutt for energiteknikk på Kjeller og SINTEF har sammen mye av æren for denne teknologien.
"Norges viktigste oppfinnelse siden 1980"
Forskning som de to instituttene gikk sammen om fra 1980-tallet av, gjorde at det ble mulig å designe og operere slike rørledningssystemer på havbunnen.
Teknologien som kom ut av forskningsarbeidet, ble av Aftenposten nylig kåret til Norges viktigste oppfinnelse siden 1980.
På Tiller utenfor Trondheim har SINTEF ei 1000 meter lang rørsløyfe, bestående av åtte tommers stålrør. Dette er verdens største laboratorium for flerfaseforsøk.
I Sør-Korea planlegger det offentlig eide KITECH nå å bygge en 120 meter lang laboratoriesløyfe med fire tommers diameter.
Komplementære anlegg
– De to laboratorieanleggene vil utfylle hverandre, forklarer sjefforsker Roar Larsen ved SINTEFs flerfaselaboratorium.
– Det koreanske anlegget blir mindre enn vårt, men får til gjengjeld en egenskap som vårt anlegg ikke har. Rørsløyfa i Korea får nemlig kjøleteknologi som gjør det mulig å gjenskape nedkjøling av røret, tilsvarende det som skjer på havbunnen.
– Dette vil gjøre tilgangen på laboratoriedata mer komplett. Derfor ser vi et framtidig prosjektsamarbeid med KITECH som svært interessant, sier Larsen.
Ønsker samarbeid på flere områder
Koreanerne er generelt meget åpne for samarbeid med ledende utenlandske miljøer, og uttrykte også ønske og håp om at intensjonsavtalen skal åpne for gjensidig fordelaktige prosjekter på flere områder.
Av Svein Tønseth