Brenselcelle-Mercedesen, leaset inn av SINTEF som ledd i EU-prosjektet "H2moves Scandinavia", har som alle sine "søsken" rent vann som sitt eneste utslipp.
Den klarte alle braser under miljø-rallyet fra Østersund til Trondheim.
Grønt utstillingsvindu
Zero Rally handler om å kjøre på idealtid.
Det hele spekket med litt show. Denne gang blant annet i form av bilslalåm i Åre sentrum – pluss en skikkelig fartsprøve på rallybanen i Lånke nær Stjørdal.
Men aller mest handler Zero Rally om å vise fram moderne miljøbiler for et bredt publikum.
Biler for vanlige folk
– Løpet fikk stor pressedekning. Og folk fikk se at miljøbiler er akkurat som vanlige biler som alle kan kjøre, forteller Anders, sjåfør ved målpasseringen i Trondheim.
SINTEFs hydrogen-general Steffen Møller-Holst takker Per Erik Sørås fra Sør-Trøndelag fylkeskommune for god innsats i SINTEF-bilen. Foto: Svein Tønseth |
Langt de fleste av de drøyt 50 bilene i rallyet, var batteri-elektriske biler – og trengte ladepauser underveis.
Også hydrogen-bilene har elektromotor, men disse får strøm fra bilens medbrakte og forurensningsfrie mini-kraftverk – og har mye lengre rekkevidde enn el-bilene.
Miljøbil uten ladebehov
Budskapet fra SINTEFs hydrogenforskere har lenge vært:
At elbilene har for kort rekkevidde til å dekke folks behov for lengre turer på en miljøvennlig måte, men at de er ypperlige til bykjøring.
Og:
At vi derfor trenger brenselcellebilene i tillegg – for å kjøre grønt også når familien skal på hytta,
Av Svein Tønseth