Om 10 år kan vi ha skip uten skipper og mannskap, ifølge forskere ved MARINTEK. Det førerløse skipet er en del av EU-prosjektet Munin, hvor Marintek og Aptomar er med som norske deltakere. Teknologien er i all hovedsak kjent, men må skreddersys til oppgaven. I tillegg skal prosjektet utrede faktorer som lovgivning, kostnad- og miljøeffekter, samt andre teknologiske løsninger. Prosjektet har tatt utgangspunkt i et gjennomsnittlig handelsfartøy, et bulkskip på 40 000–60 000 tonn som er 200 meter langt. Det er en enkel konstruksjon med en enkel dieselmotor, en direktedrevet propell og en eller to hjelpemotorer. Sommeren 2015 skal prosjektet levere en virtuell demoversjon. Budsjettet for Munin er på 3,8 millioner euro (ca. 28,65 millioner kroner).
Skip uten mannskap
Om 10 år kan vi ha skip uten skipper og mannskap, ifølge forskere ved MARINTEK. Det førerløse skipet er en del av EU-prosjektet Munin, hvor […]