Duften av vafler lå tung i lufta og klarte nesten å kamuflere lukten av klor som til daglig dominerer i Havbassenget til MARINTEK. Elever fra 20 ulike videregående skoler rundt om i landet hadde tatt turen til teknologihovedstaden. Her fikk de se hvordan egne båt-konstruksjoner oppførte seg i havbassenget, og knive om den gjeveste teknologiprisen i konkurranse med andre lag og skoler.
Felles for dem alle er at de har valgt faget Teknologi og forskningslære. Nå var de her for å teste ut det de hadde lært i praksis. Bak det årlige arrangementet sto Samarbeidsforum Marin, som består av 30 bedrifter, samt NTNU og som ledes av MARINTEK. Forumets formål er å rekruttere til de maritime og olje- og gassfagene.
Framtidige Marintekere?
Kommunikasjonssjef Jo Stein Moen i MARINTEK var svært fornøyd med både innsatsen og entusiasmen til elevene.
– Vi ser på dette som et viktig bidrag for å rekruttere flere realfagselever til studer i marin teknikk ved NTNU. Til sist håper vi naturligvis at de kommer og søker jobb hos oss, sa han - og la til at MARINTEK også har laget læreboka Havromsteknologi, som trykkes og leveres i klassesett til alle skoler som tilbyr valgfaget Teknologi og forskningslære.
– Derfor inviterer vi dem hit så de kan bli kjent med oss som teknologi- og kunnskaps-leverandør og sånn at de får prøve ut sine egne konstruksjoner i bassenget vårt. Nå får de konkurrere mot hverandre og teste både fart, stabilitet, manøvrering og finish/kreativitet. Det er stort sett like populært hvert år, saMoen.
Konkurranse som motivasjon
Klokka halv tre sto fem lag i porten ved bassenget, hvert lag klar med sin fancy modellbåt, og med en nervøs kaptein ved spakene. Det var klart for finale i fartstesten. Mens musikken dundret ut av høytalerne og speakeren, for anledningen iført hvit kapteinsuniform, lot startskuddet gå, brøt jubelen løs. Fire finalister kjempet jevnt, mens båt nummer fem fikk akutte startproblemer og kom seg slett ingen vei - til tross for det offensive skips-navnet Hooters.
Få minutter senere var vinneren klar, og på laget til vinnerbåten var Fredrik Olav Scheen med. Han er elev ved Mailand videregående skole.
– Teknologi og forskningslære er helt klart det morsomste faget jeg har på skolen, sa han. Det er utrolig artig å få reise på tur og komme hit og konkurrere. Nå får vi testa ut det vi har laget, og konkurrert med andre, og det har vi gleda oss til hele skoleåret. Men jeg må bare si at det ikke er et hvilefag, altså. Det er ganske mye teori og mange regnestykker vi må igjennom. Men da er det kult at vi får komme hit. Men nå må jeg løpe, det er quiz, sa han og dro videre med lagkompisene på slep.
Fornøyde vinnere: F.v.: Eirik Sandvik Gulbrandsen, Dennis Janzo, Jonas Bjerke og Fredrik Oland Scheen fra Mailand Videregående Skole. Foto: Pål Leraand. |
Vikig for undervisningen
Lektor Anne Grethe Slinning Brandal fra Spjelkavik videregående skole utenfor Ålesund var her med elevene sine for sjette gang. Hun er svært entusiastisk og mener at arrangementet er en helt avgjørende motivasjonsfaktor for elevene:
– Vi jobber mot denne turen og dette arrangementet fra dag en, sa hun. Dette er det de gleder seg mest til i løpet av hele året. Samarbeidet med forumet og forskningsmiljøet i Trondheim betyr rett og slett masse for faget, ikke minst for oss lærere som kan ta kontakt med forskningmiljøene og få svar på det vi måtte lure på under veis, sa Slinning Brandal, som hevder hun kun har motiverte elever, mye takket være turen til Trondheim og denne konkurransen.
– Det har utrolig stor betydning for elevene at dette er et fag som kombinerer teori og praksis. Flere av elevene mine som nå studerer, sier at de aldri hadde kommet til å studere marine fag om det ikke var for dette valgfaget og turen til forskningsmiljøet i Trondheim, så dette fungerer i praksis. Jeg vil anta at omtrent tjue av de 33 elevene jeg i dag har i klassen kommer til å studere marine fag eller andre høyere studier ved NTNU. Det er i alle fall min erfaring så langt, sa lektoren.
Christina Benjaminsen