Derfor skal det forskes på helt nye tekstilfibrer, blant annet. De kreative stryningene som står bak klesmerket Moods of Norway, fikk nylig forskningsmidler for å integrere reflekser i moteklær. På motebransjens premisser.
Norge er jo et land med mørke store deler av året, både på dag- og kveldstid. Behovet for å bruke refleks i trafikkerte områder er derfor stort. Samtidig åpner refleks for helt nye typer klesdesign.
Standard-regler og mote?
– Dagens refleksstandard er utformet for å gi maksimal synlighet av fritidsklær og arbeidstøy for det profesjonelle markedet. Disse standardene passer motebransjen dårlig og er kanskje den viktigste årsaken til at reflekser ikke er brukt i moteklær i dag, sier produktdesigner og forsker Tore Christian Storholmen i SINTEF. Han skal lede prosjektet som har fått navnet “Reflect your moods”.
–Å bruke refleks reduserer risikoen for å bli skadd eller drept i fotgjengerulykker i mørket med 85 prosent. Til tross for det bruker bare 25 prosent av fotgjengere i tettbebygde strøk refleks, opplyser Storholmen.
Usynlig refleks? Jatakk
Prosjektet er slett ikke tatt ut av svarte natta: Ideen startet allerede i 2009 – og fram til 2013 har partnerne jobbet med et forprosjekt, der de blant annet har utviklet klesprototyper for å vise at ideen er realiserbar. Konklusjonene fra dette arbeidet er at det er store muligheter for å integrere refleks i både vev, strikk og print.
Dette skal forskerne bidra med:
- Utvikle en ny reflekstråd som oppfyller motebransjens krav til både komfort, estetikk, pris og slitestyrke. Dagens reflekstråder er basert på film som skjæres til. Dette gjør fibrene grove og stive
- Integrere reflekstråden i moteklær, slik at den blir umerkelig i dagslys
- Danne grunnlag for nye retningslinjer for bruk av refleks i andre klær enn arbeidstøy
- Gjennomføre studier for å dokumentere tilstrekkelig reflekseffekt i moteklær
- Utvikle logistikk og produksjon for småserie- og kundespesifikke løsninger, såkalt masseprodusert skreddersøm
- Vurdere om noen prosesser f.eks. print kan tilpasses i butikk, for også å brukes på eksisterende plagg
–Refleks åpner i tillegg for helt nye visuelle utrykk i bekledning, utrykk som først kommer til syne etter mørkets frembrudd og under lyssetting, sier produktdesigneren. Vi tror at mote, trafikksikkerhet og kanskje en dæsj humor er en bra kombinasjon.
Hos SINTEF er flere forskningsmiljøer involvert i prosjektet. Både forskere som jobber med trafikksikkerhet og produksjonslinjer er med. I tillegg skal SINTEF drive selve innovasjonsprosessen, og har derfor fått prosjektleder-rollen. Men det svenske tekstilinstituttet Swerea IVF i Borås spiller også en viktig rolle: de skal utvikle selve tråden som er basen i det hele.
En liten verdenspremiere
Gründer Simen Staalnacke i Moods of Norway er svært entusiastisk over at de nå har fått støtte fra Forskningsrådet til å lage et helt nytt tekstilprodukt:
– Dette er et utrolig spennende prosjekt, og for oss er det helt nytt å jobbe med forskningsmiljøer som SINTEF og tekstil-miljøet i Borås i Sverige. Sammen skal vi skape noe som ikke finnes i dag, nemlig vanlige klær med innebygget refleks. Det tror vi det er et marked for, sier Staalnacke.
For statistikken viser at det i dag er svært mange som ikke bruker refleks. Særlig i byene, hvor bare en av fire gjør som mora di sier. Kanskje fordi refleks ikke er ansett som kult eller stilig, og fordi refleks som er sydd på klær gjør at klærne blir stive, tjukke og klumpete.
– Nå skal vi skape refleks som ser ut som helt vanlig stoff, men som fungerer som refleks i mørket – det vil gi oss helt nye muligheter både når det gjelder funksjon og design, sier han entusiastisk.
Fakta om refleks og trafikksikkerhet:
I 2013 lå refleks-bruken på landsbasis på rundt 48 prosent på landevei. I tettbygde strøk ligger prosentandelen på 25, et tall som har vært stabilt de siste årene. Målet til Nasjonal tiltaksplan for trafikksikkerhet på veg, er å øke denne andelen til 40 innen 2018.
I perioden 2007-2012 døde 138 fotgjengere på norske veier, mens 535 ble hardt skadet. 35 prosent av alle fotgjengerulykker skjer i mørket.
Uten refleks er man først synlig for en bilfører med kjørelys på 25 meters avstand. Dette tilsvarer i et sekund, dersom bilen kjører i 80 km/t.
Med refleks er man synlig på 140 meters avstand dersom bilden bruker nærlys, og på 400 meters avstand dersom bilen bruker nærlys.
Ideene Simen og designerne har er mange, og som kanskje forventet – litt sprø:
– Vi kan for eksempel designe en klassisk dress om vil fungere helt fint i formelle jobb-møter, men som har et vilt mønster eller kanskje et humoristisk budskap som bare synes på bilder eller på dansegulvet på discoen. Hvor kult er ikke det? sier motegründeren.
Lager testplagg for kundene
Selv om prosjektet skal gå i tre år, har ikke gjengen i Mooods of Norway planer om å vente lenge med å prøve ut den nye teknologien:
– Vi kommer til å teste ut dette i markedet under veis. Da vil vi se hvordan forbrukerne responderer. Dessuten lanserer vi vår første barnekolleksjon 12. februar, og dette er jo helt klart noe som vil fungere veldig bra i klær for barn. Vi ser også mange muligheter for både sko og sportstøy-kolleksjonene våre.
Dersom prosjektet lykkes i å utvikle reflekser innebygd i klær, kan dette gi større trafikksikkerhet og samtidig påvirke andre i klesbransjen til å gå i samme lysende retning, mener Staalnacke, som også har tanker om å ta ut patent på teknologien, slik at den kan bli en norsk eksportvare til andre klesprodusenter.
Prosjektpartnere er Moods of Norway, SINTEF, Farmhouse og det svenske tekstilinstituttet Swerea IVF.