- Jeg er stolt over å være en del av dette selskapet. Men det jeg er mest opptatt av er at Smart Maritime er veldig viktig for den norske maritime næringen. Hvis Norge fortsatt skal være en stor sjøfartsnasjon, er vi nødt til å bli flinkere og smartere, sier senterleder for Smart Maritime, Per Magne Einang.
Vil øke energieffektiviteten
SFIen Smart Maritime har som mål å øke energieffektiviteten og redusere utslippet på skip. Som forskningssamarbeidspartnere har MARINTEK Høgskolen i Ålesund og NTNU, samt hele 18 samarbeidspartnere fra industrien og myndighetene. Store selskap som Rolls Royce, VARD, ABB, DNV GL og Wilhelmsen ser nytten av SFIen og har sagt ja til å bidra. Det samme har Sjøfartsdirektoratet og Norges rederiforbund. Blå vekst i en grønn fremtid er visjonen de neste åtte åra.
- Rundt 20 forskere vil bli involvert i senteret. Vi har høye ambisjoner og gleder oss til åtte år med hardt arbeid, smiler Einang.
Forsker for over 3 milliarder
Forskningsrådet har i år åpnet 17 nye SFIer og bevilget 1,6 milliarder kroner til forskningsdrevet innovasjon. For å drive en SFI må man ha flere industripartnere med seg på laget og det vil si at det i løpet av de neste åtte åra vil bli forsket for over 3 milliarder kroner gjennom senterordningen.
- Norsk næringsliv har hatt en produksjonsvekst som har stått fram internasjonalt. Akkurat nå opplever mange i Norge tøffe tider blant annet på grunn av lavere oljepris, som igjen utløser omstillingsprosesser. Det kreves stadig mer å konkurrere på den globale arenaen og desto viktigere blir forskning, innovasjon og utvikling i åra som kommer. Det har statsministeren gjentatt gang etter gang den siste tida og det er vi i Forskningsrådet veldig glad for, sier adm.dir. i Forskningsrådet, Arvid Hallèn.
Nåløyet for å få en SFI er trangt og ett av kriteriene som er avgjørende for å vinne konkurransen er at forskningen skal bidra til å løse store samfunnsutfordringer.
- Selv om dere nå har vunnet NM, skal dere ikke hvile på laurbærene. Nå er EM neste mål. Jeg er sikker på at SFIene vil bidra til å styrke den norske innovasjonskraften gjennom langsiktig forskning på høyt internasjonalt nivå, sier Bjørn Haugstad, statssekretær i Kunnskapsdepartementet.
Fra biler til ultralyd
NTNU og SINTEF skal gjennom sine ni nye SFIer forske på ultralyd, sikrere biler og bygninger, mer konkurransedyktige metoder og materialer og ikke minst en sikrere fiskeoppdrett på eksponerte lokaliteter og løsninger for å tåle et stadig våtere og mer ekstremt klima.
- Bare to prosent av maten vi spiser er fra havet. Det blir stadig flere folk på jorda og da er det opplagt hvor vi skal hente maten fra i framtida, sa Hans Bjelland, senterleder for EXPOSED, som også er en SFI som MARINTEK er involvert i.
Dere kan lese mer om SFIene og hva de forskjellinge sentrene heter på GEMINI
Alle foto: Thor Nielsen