– Vi ønsker å få flere folk til å bruke refleks. Samtidig er refleks et fantastisk designelement. Vi liker å overraske og det kan vi gjøre til de grader, med refleks, sier Moods of Norway gründer, Simen Staalnacke.
20. oktober er årets refleksdag. Moods of Norway har designet året reflekser for Trygg Trafikk, og til tross for at det er vel dokumentert at refleks redder liv, er det kun 31 prosent av norske voksne som bruker refleks.
– Refleks er brukt en del i sportstøy, men ikke i moteklær. Med prosjektet Reflect your Moods ønsker vi å få utviklet en reflekstråd som egner seg godt i moteklær og som samtidig tåler vask. Vi har stor tro på at forskerne lykkes med dette, sier Staalnacke.
Refleks på motebransjens premisser
I 2015 fikk Moods of Norway 11 millioner kroner i støtte fra Norges forskningsråd for å utvikle reflekstråd. Støtten fikk de sammen med et bredt forskningsmiljø i SINTEF og det svenske tekstilinstituttet Swerea IVF i Borås. Fram mot 2018 skal de sammen drive med et tverrfaglig utviklingsarbeid.
– Vi ønsker å utvikle refleks på motebransjens premisser. Forbedret synlighet i trafikken på vei hjem fra fest er en stor bonus, sier prosjektleder og produktdesigner i SINTEF, Tore Christian Storholmen.
Trafikkforskere i SINTEF er også involvert i reflekstrådprosjektet. Moods of Norway har nå fått laget den første prototypen av en jakke med reflekstråd, og flere klær er under utvikling.
Om kort tid vil forskerne ved SINTEF gjennomføre forsøk i en lang fjellhall. Her vil reflekstrådjakken, i tillegg til andre klær med reflekstråd, testes ut med tanke på synlighet.
– Vi vil teste synlighet av klær med reflekstråd opp mot synlighet av vanlige klær uten refleks. Vi kommer også til å sammenligne med bruk av refleksvest og refleksbrikke. Vi ønsker å skape en større bevissthet rundt fotgjengersynlighet, ikke minst blant folk som ikke bruker refleks, sier SINTEF-forsker, Lone Eirin Lervåg.
Vil øke synligheten
Det finnes internasjonale standarder for hva som er en godkjent refleks, og forskerne tror ikke nødvendigvis moteplaggene vil oppfylle disse kravene.
– Målet vårt er at flere skal bruke plagg som øker synligheten i trafikken. Samtidig vil vi gi råd til designerne om hvor på kroppen refleks har størst effekt med tanke på trafikksikkerhet, sier seniorrådgiver ved SINTEF, Terje Moen.
– Og hvor er det?
– Vi fokuserer på bymessige strøk. Her kjører bilene med nærlys. Dermed blir den beste plasseringen på beina og nederst på armene. Samtidig er det smart å feste refleksen på en plass på kroppen som er i bevegelse, sier Moen.
Moods of Norway synes det er svært givende å jobbe sammen med et skandinavisk forskningsmiljø og har en god magefølelse når det kommer til kommersialisering.
Verdensnyhet om få år
– Vi har store forventninger til at dette kan bli en verdensnyhet. Som et norsk designhus passer det oss veldig bra at vi utvikler reflekstråden utelukkende sammen med skandinaviske forskere. Våre klær skal være synlige. Når de i tillegg kan øke trafikksikkerheten, er det en vinn-vinn-sitasjon for alle, sier Mood of Norway gründeren, Simen Staalnacke.
Verken forskerne eller Staalnacke vil si med sikkerhet når refleksplaggene blir å finne i butikken. Men målet er klart.
– Vi håper å være ferdig med utviklingen av tråden før prosjektet er ferdig. Arbeidet er allerede godt i gang og resultatene er lovende, avslutter prosjektleder, Storholmen.