For noen år siden fikk moren til Richard Chan slag og nedsatt funksjonsevne. Hun bodde i
Fakta:
Prosjektnavn: EziSmart: En vei til sosial kontakt og støtte for hjemmeboende eldre
Varighet: 12 mnd.
Finansiering: Regionale forskningsfond, fondsregion Hovedstaden kr. 500.000. Tilsvarende sum i egenandel fra gründer.
EziSmart er snart ute på markedet, og kan bestilles på nettet.
Chan, som er ingeniør innenfor telekommunikasjon, begynte derfor å fantasere om en type telefon som kunne gjøre kommunikasjonen lettere og samtidig gi bedre trygghet. Siden han ikke fant noe på markedet begynte han jobbe med utvikle et nytt produkt. Sommeren 2015 tok han kontakt med SINTEF for å høre om de kunne tenke seg å bli med for å gjennomføre en brukerstudie med konseptet.
– Chans forslag fanget raskt vår interesse, dette var en god løsning innen velferdsteknologi, sier forsker Hanne Opsahl Austad i SINTEF IKT.
Android plattform
Prosjektet fikk støtte fra Regionale forskningsfond, og et år etter at prosjektet EziSmart startet sitter prosjektleder Austad der med en ny løsning som er testet av flere brukere, flest eldre, men også blinde og folk med Parkinson.
Austad viser fram EziSmart som i praksis er et telefonetui utstyrt med fysiske taster. Planen er at etuiet skal passe til ulike androide smarttelefoner, men foreløpig er det tilgjengelig for Samsung S6, A3 og S4.
Tastene er ergonomisk utformet som små skåler som gjør det enkelt å bruke, selv for de som strever med skjelvinger og dårlig finmotorikk.
– En i brukergruppa har Parkinson og synes EziSmart er veldig grei å skrive på, sier Austad.
Også de med mindre problemer med finmotorikken har glede av løsningen. Austad forteller at en av brukerne som har brukt vanlig smarttelefon, var svært fornøyd med bytte til EziSmart fordi han ikke lenger ble utestengt av mobilbanken etter feiltasting av passord.
Liker fysiske taster
Reidun Gully (70) har testet ut EziSmart i to måneder nå. Hun er med i brukergruppen og har invitert prosjektleder Austad og oppfinner Chan hjem til seg på Roa.
– Før jeg begynte med denne hadde jeg en vanlig mobiltelefon. Når en begynner med smarttelefon i høy alder så er en nok litt mer klossete. Å kunne bruke et fysisk tastatur føltes både mer kjent og enklere, sier Gully, som sitter i sofaen og skriver en tekstmelding til ei venninne
Gully er fysioterapeut, har jobbet mye med slagpasienter og de med nevrologiske sykdommer, og vet hvor vanskelig det er for de å bruke smarttelefoner. Et touchtastatur passer ikke for alle.
GPS-applikasjon finner deg
Selv er Gully veldig glad i den utvidete GPS-funksjonaliteten, en av applikasjonene Chan har utviklet til EziSmart. Hun forteller at dersom hun er ute på tur, så kan mannen hennes sende en tekstmelding og han vil da automatisk få svar med en lenke som viser hvor hun er i et kart. Hun kan også selv enkelt sende sin posisjon via melding, eller utløse en SOS alarm som både sender posisjonen til og ringer opp forhåndsvalgte kontakter med høyttaler aktivert.
– Jeg liker godt å gå alene i ulendt terreng, og disse funksjonene gir meg en ekstra sikkerhet og frihet, sier Gully.
Glede av smarttelefon
ICE (In Case of Emergency) er også en applikasjon Chan har utviklet. I ICE kan en enkelt legge inn viktig informasjon, som forsikringer, hvilke medisiner en bruker. En kan ta bilde av medisinene, og de vil bli lagt inn. Både SOS og ICE er enkelt tilgjengelig med store knapper.
Vi ser også at alle brukere i prosjektet har hatt stor glede av de nye mulighetene en smarttelefon gir og har begynt å bruke flere applikasjoner, som kamera, værmelding, kart, aviser, spill mm, sier Austad.»
Austad har også sett på hva som finnes av spesialutviklede smarttelefoner for eldre fra før
– Problemet er at disse telefonene ofte ligger etter i teknologien. Fordi det er et produkt tilpasset til en mindre gruppe, har de som regel dårligere tekniske spesifikasjoner, og man får lite for pengene sammenlignet med standard telefoner. Det gjelder for eksempel kamera og skjerm, og dette er funksjoner vi ser er viktige for våre testbrukere.
Eget taleprogram for blinde
Austad forteller om erfaringen med EziSmart til ei i brukergruppen som er blind.
– Hun liker tastaturet, og kombinerer det med en tekst til taleprogram for å høre hva hun har skrevet. Spesielt liker hun muligheten til å navigere i teksten med tastaturet «Jeg sitter og smiler hver gang jeg bruker den funksjonaliteten» siterer Austad henne.
Chan kontaktet Blindeforbundets Hurdal syn- og mestringssenter for å høre deres mening, de mente EziSmart har mange fordeler for blinde og svaksynte. Chan har planer om en videreutvikling som er mer tilpasset denne brukergruppen.
– Mange mennesker med lettere funksjonshemminger er akterutseilte med henhold til teknologi. I en kommersiell verden så er denne gruppen ikke interessant nok og det er ikke satset på å utvikle ting for dem. Dette trigget meg, sier Chan
– Det er noe med å være på de samme plattformene som alle andre. En smarttelefon gjør det enklere å kommunisere med omverdenen og det hever livskvaliteten, legger Austad til.