Ocean Space Race er et av NTNUs største rekrutteringsarrangement, og konkurransen går ut på at elever fra videregående skoler over hele landet kommer til Trondheim og deltar på en båt- eller vindturbinkonkurranse.
Mange kommer tilbake til NTNU
– Det er alltid vanskelig å måle effekten av et rekrutteringsarrangement, men vi ser at mange av de som deltar kommer igjen som studenter på teknologistudier ved NTNU. Ikke bare på marin, men på mange andre teknologistudier ved NTNU også, sier førsteamanuensis ved NTNU, Håvard Holm.
Elevene som deltar har forberedt seg siden i fjor høst. Ikke bare har de bygget modellen, de har også tatt faget «Teknologi og forskningslære». Den landsomfattende konkurransen er et konkret tiltak for å øke interessen for realfag og spesielt havbruksteknologi.
– Denne seieren betydde mye. Vi er en fin gjeng, som alle har bidratt mye. Jeg synes seieren var vel fortjent, sier Brede Eiken fra Haram videregående skule.
Godt samarbeid ga seier
Sunnmøringene vant hele konkurransen og ble Årets skipsdesigner 2017. Det vil si at de hadde den beste båten når det kommer til både fartsegenskaper, manøvrering og stabilitet.
– Hva er vinneroppskriften?
– Godt samarbeid og himla fine farger. Det tror jeg virkelig. Den røde fargen gjør at båten kjører kjempefort, sier Eiken litt spøkefullt.
Rundt 400 elever og 40 lærere fikk oppleve mer enn bare båtrace. De fikk møte toppledere fra NTNU og SINTEF, studenter fra teknologistudier og ikke minst store laboratorier. Den 260 meter lange Skipsmodelltanken og et av verdens største havlaboratorium inspirerte elevene.
Vil satse innenfor det maritime
– Jeg har tenkt å satse innenfor det maritime. Jeg jobber allerede med oppdrett og tenker å fortsette med det og kanskje begynne på NTNU, sier Ola Vik fra Måløy videregående skole.
– Dette var kjempegøy. Jeg regner med å ta sivilingeniørstudiet og kanskje noe rettet mot fornybar energi, sier Johanne Grindal fra Elvebakken videregående skole.
Hennes lag hadde den beste vindturbinen, som blåste fart i både turbinen og hennes interesse for teknologi.