ASKO er for lengst blitt kjent for å være dagligvaregiganten som tenker grønt. Selskapets miljøambisjon er å være selvforsynt med ren energi til stasjonær bruk i bygninger innen 2020, samt kun ha nullutslippsbiler i 2026.
Per i dag har selskapet 90 000 tusen kvadratmeter med solceller på taket av sine lagerbygg. I 2014 fikk ASKO konsesjon til å bygge to vindparker i Rogaland. Disse vil stå ferdige i 2018.
I 2016 fikk selskapet Norges første lette batterielektriske lastebil. Parallelt begynte konsernet å snuse også på hydrogen, forteller Jørn Arvid Endresen, adm. direktør i ASKO Midt-Norge.
Så på kjøleanlegg først – deretter hele bilen
Som ASKOs sjef i Midt-Norge fikk Endresen beskjed fra konsernledelsen om å se på muligheten for å drive kjøleanlegg i distribusjonsbiler ved hjelp av hydrogendrevne brenselceller.
– Jeg oppdaget raskt at vi måtte ha noe mer å bruke strømmen fra brenselcellene til. Via Enova kom jeg i kontakt med hydrogenspesialister ved SINTEF. Jeg hadde ikke hatt så mange samtaler med disse forskerne før jeg så at hydrogenbasert framdrift var en kjempeinteressant mulighet for den tunge delen av bilflåten vår, sier Endresen.
Neste etappe besto i å legge forslaget frem for konsernledelsen. Sammen med Endresen dro to SINTEF-medarbeidere til ASKO-hovedkvarteret i Oslo. Argumentene deres ble avgjørende da ledelsen besluttet å gå for hydrogen, forteller Midt-Norge-sjef Endresen.
Fra fire til 30 biler?
I første omgang skal ASKO Midt-Norge teste ut de fire bilene som er bestilt fra Scania.
Det nåværende produksjonsanlegget for hydrogen på Tiller i Trondheim har kapasitet til å forsyne 25 lastebiler.
– Om alt går som det skal, regner vi med å ha 30 hydrogendrevne distribusjonsbiler på plass i Midt-Norge innen utgangen av 2023, sier ASKOs Midt-Norge-sjef Jørn Arvid Endresen