Prisen het "2017 IEEE Transactions on Control Systems Technology Outstanding Paper Award" og forskeren skrev artikkelen som en del av sin doktorgradsavhandling ved NTNU Amos. Walter Caharija disputerte i 2014, men artikkelen ble ikke publisert før to år etter.
- Jeg trodde første det var en spøk. Men da jeg fikk det bekreftet, ble jeg veldig glad. Det var helt uforventet. Jeg må takke reviewerne for at de var så nøye, smiler Walter Caharija, og sikter til den lange prosessen med å få artikkelen godkjent.
Imponerte med kompliserte matematiske beregninger
Artikkelen handler om styring og regulering av autonome farkoster, som beveger seg både over og under vann. Forskeren har sammen med et stort team av forskere utviklet er et kontrollsystem ved hjelp av matematiske beregninger, modellering/simuleringer og ikke minst storskalatester.
- Vi har utviklet et ulinjært kontrollsystem, som sørger for at et skip eller undervannsfarkoster hold kursen selv om det er store bølger og strøm, sier Caharija.
Det finnes enkelte liknende system i dag, men det er selve prosessen forskerne brukte for å kontrollere at systemet faktisk virket som ble premiert.
- Det som er unikt her, er at vi har utviklet et kontrollsystem som sørger for at båten holder kursen og at dette er matematisk bevist gjennom ulinjær Lyapunov teori. Det er ikke gjort en slik matematisk analyse tidligere. Når vi beviser dette matematisk, betyr det at det alltid stemmer gjennom modellen, forklarer han.
Storskalaforsøk ga viktige svar
Samtidig er forskeren ydmyk. For uansett hvor godt ting stemmer gjennom datamodellering og matematiske beregninger, må ting testes i det virkelige liv.
- En amerikansk forsker sa en gang følgende: Simuleringer er ofte laget for at de skal fungere, sier Caharija, før han tilføyer:
- Til slutt er det feltforsøkene som bestemmer. Vi fikk bekreftet at kontrollsystemet også fungerer på reelle autonome farkoster og under reelle værforhold, avslutter han.