Når AF Gruppen bygger E39 Kristiansand vest – Mandal øst for Nye Veier, er utvikling av ny teknologi en integrert del av prosjektet. Med bistand fra SINTEF har AF Gruppen og flere partnere nå utviklet en autonom vals.
Selvkjørende maskiner gir sikrere og mer effektiv veibygging
Målet er å bygge veier raskere og mer effektivt. Innføringen av selvkjørende vals skal også gi HMS-gevinst ved at ansatte kan unngå belastende arbeidsoppgaver med mye støy og vibrasjoner. På sikt er planen at én operatør kan betjene flere autonome maskiner fra et kontrollrom.
Selvkjørende vals i drift neste år
Den siste uken har en prototype blitt testet ute i prosjektet E39. Testene har vært meget lovende.
- Så vidt vi vet, er dette første gang en autonom vals testes ut i et anleggsområde. I henhold til godkjenning fra Statens Vegvesen for gjennomføring av testing på E39, så må det være en operatør inne i valsen som kan stoppe den om noe uforutsett oppstår. Målet er at den skal være i full autonom drift før utgangen av 2020, sier fagsjef for maskinautomasjon i AF Gruppen, Kristen Petillon.
Teknologien må tåle norsk klima
SINTEF er forskningspartner i prosjektet, og bidrar blant annet med kunnskap om sensorteknologi, kompaktering samt lover og regler for autonome anleggskjøretøy.
SINTEF bidrar også til sikker kommunikasjon i systemene og avverging av hackingsforsøk. I tillegg skal systemet rundt kompaktering videreutvikles til å bli mer effektivt.
- For å kunne benytte fullstendig selvkjørende anleggsmaskiner i fremtiden må lovverket tilpasses, og teknologien, spesielt sensorene, må takle nordisk klima, sier Terje Moen, som leder prosjektet hos SINTEF.