AUTOSHIP-prosjektet er et samarbeid mellom Kongsberg Gruppen og SINTEF, i tillegg til en rekke internasjonale aktører. For SINTEF betyr prosjektet en betydelig økt satsning på autonome skip, med drøyt to nye fulltidsstillinger i prosjektperioden.
- SINTEF Ocean er med i AUTOSHIP som forskningspartner og vil i hovedsak bruke prosjektet til å videreutvikle metoder for kostnadseffektiv og sikker design av fremtidens autonome transportsystemer, forteller seniorforsker Ørnulf Jan Rødseth.
Øke konkurranseevnen for godstransport på sjøen
Prosjektets overordnede mål er å bidra til å redusere utslipp og å øke konkurranseevnen for godstransport på sjøen. Dette gjøres delvis gjennom reduksjon av kostnader, for eksempel med redusert bemanning, og delvis gjennom økt fleksibilitet, for eksempel ved at små skip oftere kan anløpe mindre havner og terminaler. Dette skal demonstreres i to autonome transportsystem, ett for stykkgods på belgiske kanaler og ett for frakt av fiskefor langs norskekysten.
Dagens markering finner sted i Kristiansund, om bord Eidsvaag Pioner som er et av de to fartøyene som nå skal utstyres for fjernstyrt og autonom sjøtransport. Skipet eies av rederiet Eidsvaag og opererer langs norskekysten og i sårbare fjordstrøk med frakt av fiskefôr til oppdrettsanlegg.
Mer bærekraftig godstransport
SINTEF har allerede et bredt spekter av prosjekter innen autonome skip. I AUTOSHIP har SINTEF tre satsingsområder som kan bli avgjørende:
- Utvikling av bedre metoder for tidlig design av autonome skipstransportssystem.
- Etablering av internasjonale standarder for å øke innovasjonen innen digital og autonom shipping.
- Videreutvikling av kommunikasjonssystemene for autonome skip.
I prosjektet skal SINTEF styrke disse satsingene, tilrettelegge for økt bruk av autonome skip i nye transportsystem, og dermed bidra til en betydelig mer bærekraftig godstransport.