Hovedmålet med CCShip-prosjektet er å utvikle kostnadseffektive løsninger for CO2-fangst og -lagring (CCS) fra skip, samt å forstå når CCS kan være en mer attraktiv teknologi enn alternative løsninger for å redusere CO2-utslipp fra skip.
- Vi er glade for å stå sammen i en så sterk koalisjon av nøkkelindustri og FoU-aktører fra det maritime og CCS-området i dette banebrytende prosjektet, sier Stefania Gardarsdottir fra SINTEF.
- Vi ser etter hvilken rolle CCS kan spille som en del av verktøykassen for å redusere utslipp fra den maritime industrien.
Viktig å nå utslippsmål
Det norske rederiet Klaveness Combination Carriers er en av partnerne i prosjektet. Klaveness utforsker og tester flere innovative løsninger for å redusere CO2-utslippet. Klaveness mener at CO2-fangstsystemer ombord kan spille en viktig rolle i å oppfylle utslippsmål.
- For å nå våre mål om karbonnøytral drift innen 2030, må vi evaluere alle løsningene som bidrar til betydelige reduksjoner av CO2-utslipp i transportarbeidet vårt, sier Engebret Dahm, administrerende direktør i Klaveness Combination Carriers.
- Vi er glade for å lære mer om CCS og å bidra med vår operasjonelle erfaring til dette forskningsprosjektet. Vi vil kontinuerlig evaluere om CO2-fangst kan være en av de mulige løsningene for avkarbonisering for Klaveness-flåten.
Ser på forskjellige løsninger
Hovedcaset i CCShip-prosjektet er aminbasert absorpsjon av CO2, som har vist seg å være en mulig løsning. DNV estimerte tidligere at aminbasert absorpsjon av CO2 kunne redusere skipets utslipp med over 50 prosent.
- Ettersom aminbasert absorpsjon av CO2 er mulig, men sannsynligvis en kostbar løsning, vil prosjektet også undersøke potensialet i forskjellige nye mulige kostnadseffektive CO2-fangstløsninger, Simon Roussanaly fra SINTEF.
Prosjektet vil også se på potensialet i forskjellige nye CO2-fangstløsninger når det gjelder vekt, kompakthet, integrering, effektivitet og kostnader. For å optimalisere mulighetene for implementering av CO2-fangst, vil prosjektet undersøke potensialet for forskjellige skipstyper og transportapplikasjoner (størrelse, drivstofftype, reiseavstand), samt vurdere både anlegg på nye skip og ettermontering på skip.
Prosjektet ledes av SINTEF Energi, og i tillegg til Klaveness inkluderer CCShip-prosjektet deltagere fra SINTEF Ocean, NTNU, Universitetet i Oslo, Seoul nasjonale universitet, Wärtsilä Moss og Calix Limited. CCShip-prosjektet er finansiert av Wärtsilä Moss, Calix Limited, det norske CCS-senteret NCCS, samt Norsk forskningsråd gjennom MAROFF-programmet.
Interessert i å lære mer?
For mer informasjon, kontakt forsker Simon Roussanaly og forskningsleder Stefania Gardarsdottir.