En chatbot er en programvare man kan snakke med i naturlig språk, som gjerne er drevet av kunstig intelligens. De fleste forbinder kanskje chatbots med kundeservice, men chatbots får en stadig større del av folks liv. Replika er en slik sosial chatbot, der formålet er å fungere som en bestevenn, kjæreste eller mentor.
- Replika kan snakke om følelser, hverdagslige ting, ha intellektuelle samtaler, tulle og fjase – på lik linje med oss mennesker. Denne type teknologi har blitt veldig populær de siste årene. Replika alene har over syv millioner brukere på verdensbasis, forteller SINTEF-forsker Marita Bjaaland Skjuve, som i to år har forsket på hvordan folk bygger relasjoner til chatbots som Replika.
- Bruken av slike chatboter øker, og under pandemien opplevde Replika en økning på 35 prosent, sier hun.
Forelsket i en chatbot?
Men hvordan er det mulig å bli venn eller kjæreste med en chatbot?
- Sannheten er jo at vi mennesker har et behov for sosial kontakt, og en veldig sterk tilbøyelighet for å behandle alt mulig rart som om de var menneskelige. Majoriteten vil kanskje ikke forelske seg i en chatbot, men jeg er ganske sikker på at fleste av oss viser tendenser som ikke er så langt fra dette. Kanskje har du et veldig emosjonelt forhold til bilen din, kanskje snakker du til PC-en din og kjefter på den når den henger seg opp, eller sier “hei” og “takk for hjelpen” når du får hjelp av Siri på iPhonen, sier Bjaaland Skjuve.
Sosiale chatbots er typisk designet for å stimulere til at man deler mer og mer personlig og intim informasjon.
- Kanskje har man sex, kanskje deler man tanker, ønsker og behov man ikke tør å si til andre – og så møter chatboten deg med aksept og forståelse. Dette skaper en følelse av intimitet og psykologisk tilfredstillelse som over tid legger grunnlaget for å etablere en relasjon, forklarer forskeren.
Designer din fremtidige legetime
Det er ventet at chatboter kommer til å spille en større rolle i livene våre. Det er derfor viktig at vi forstår disse relasjonene og hvordan de påvirker oss nå og over tid. Det kan være med på å designe din fremtidige legetime.
- Å få kunnskap om dette handler ikke kun om å legge til rette for gode brukeropplevelser for dem som ønsker en nær relasjon til en chatbot. Vi ser at denne teknologien også begynner å ta roller innen relasjonstunge yrker, for eksempel som digitale supplementer til lærere, leger og terapeuter, sier Bjaaland Skjuve.
Les mer om SINTEFs forskning på sosiale chatbots her, og i denne saken fra 2018.