Netthandel og hjemlevering har blitt svært etterspurte tjenester etter at pandemien slo inn.
- Større volum i netthandelen er en gylden anledning til å utvikle mer fleksible løsninger for levering av varer og tjenester hjem, sier SINTEF-forsker Kristin Ystmark Bjerkan.
I innovasjonsprosjektet Lås Opp skal hun og kollegaer i SINTEF samarbeide med næringslivet for å utvikle løsninger som lar forbrukere motta varer og tjenester bak digital lås. Det betyr at kunden ikke trenger å være hjemme selv når varen leveres, men kan styre tilgangen til bolig eller vareboks fra en app på telefonen.
For å få bedre innsikt i hvordan tjenesten bør utformes, gjennomfører forskerne nå en spørreundersøkelse om handlevaner og preferanser rundt levering ved netthandel.
- Svarene fra spørreundersøkelsen vil gi innspill til hvordan digitale løsninger for hjemlevering bør utformes, og gir oss en pekepinn på hvordan disse vil påvirke både handle- og reisevaner, sier Bjerkan.
Alle kan delta i undersøkelsen og det tar omtrent 10 minutter å svare. De som deltar, kan bli med i trekningen av ti gavekort til en verdi av 1 000 kr.