Av Ipek Polat
Høy bakgrunnsstøy gjør det vanskelig å oppfatte tale og å konsentrere seg. Byggteknisk forskrift (TEK) fremhever at det er spesielt viktig å vurdere bakgrunnsstøy og aktivitetsstøy ved prosjektering av undervisningsrom.
Barn har andre behov enn voksne
Studier viser at akustisk design i skolebygg bør tilpasses på barnas spesifikke behov for taleforståelse. Små barn kan ha nytte av en kortere etterklangstid enn det som passer for voksne, siden hørselssystemene fortsatt er i utvikling. Barn opplever ofte å måtte snakke høyere for å bli hørt og forstått i et klasserom, også for å høre seg selv. Riktig akustikk er også spesielt viktig for syns- og hørselshemmede. Bakgrunnsstøy kan lett være forstyrrende for personer med nedsatt hørsel.
Sjekk om støyrisikovurdering er nødvendig med denne enkle testen:
Test | Estimert støynivå | Risikovurdering er nødvendig hvis støynivået er slik i mer enn |
Støy er forstyrrende, men vanlig samtale er mulig | 80 dB | 6 timer |
Må rope for å snakke med noen 2 m unna | 85 dB | 2 timer |
Må rope for å snakke med noen 1 m unna | 90 dB |
45 minutter |
Universell utforming omfatter også lydforhold
TEK angir funksjonskrav til lydforhold i bygninger. NS 8175 er en av de viktigste standardene innenfor akustikk og støy, og angir grenseverdier for de fleste bygningene TEK gjelder for.
I 2012 ble det tatt flere grep for å sikre god akustikk i alle typer bygninger. På grunn av krav til tilgjengelighet for alle og krav til universell utforming i TEK10 ble revisjonen i 2012 utført spesielt med tanke på romakustiske forhold, støynivå i bygninger og behov for lydoverføringsanlegg i ulike rom og arealer.
Forskriften krever at bygninger, spesielt byggverk for publikum og arbeidsbygninger, bygges med gode lydforhold slik at de er tilgjengelige for flest mulig. Slike krav er justert videre i utgaven fra 2019. Det er også innført noen flere kriterier for restauranter, spisesteder og lignende.
Vurdering av bakgrunnsstøy, lydoverføring og akustiske forhold for hvert enkelt rom publikum bruker i ulike typer bygninger bør gjøres i henhold til TEK.
Tiltak mot lang etterklangstid: Lydabsorbenter
Den ultimate måten å redusere etterklangstiden på er å bruke lydabsorbenter designet for å absorbere lyd i et rom. Absorbentene gjør det mulig for oss akustikere å sørge for et godt akustikkmiljø i skolebygg.
Bygningsakustikklaboratoriene ved SINTEF Community i Oslo utfører akkrediterte målinger av blant annet lydabsorpsjon, og resultatene kan benyttes som produktdokumentasjon til SINTEF Teknisk Godkjenning eller andre europeiske godkjenningsordninger.
Oversikt over målinger vi kan utføre og tilhørende målestandarder
Prøvestandard | Målestandard | |
Måling av lydabsorpsjon | NS-EN ISO 354 | Akkreditert |
Måling av luftlydisolasjon i dører, vinduer, vegger, etasjeskillere | NS-EN ISO 10140-2 | Akkreditert |
Måling av trinnlydisolasjon | NS-EN ISO 10140-3 | Akkreditert |
Feltmåling | NS-EN ISO 16283-1 | |
Feltmåling | NS-EN 140-5 og 140-7 | |
Måling av støy fra ventilasjonskomponenter | NS-EN ISO 5135 | |
Måling av lydfeller, presisjons- og forenklet metode for måling av innskuddstap i lydfeller | NS-EN ISO 7235 | |
Måling av lydeffektnivå for maskiner og utstyr ved lydtrykk i klangrom | NS-EN ISO 3741 | |
Måling av lydtrykknivå | NS-EN ISO 16032 |
Referanser
- Whitlock, J. and Dodd, G., 2008. Speech Intelligibility in Classrooms: Specific Acoustical Needs for Primary School Children. Building Acoustics, 15(1), pp.35-47.
- Boothroyd, A., Auditory development of the hearing child, Scandinavian Audiology, 1997, 26(46), 9-16
- The Institute of Acoustics, 2017. General Principles of Acoustics Notes.