Skrevet av Adam Tzur.
Den utslippsfrie «Medstraum»-hurtigbåten
Vanlige hurtigbåter bruker store mengder diesel og har høye CO2-utslipp. For å løse dette har EU rettet forskning mot elektriske løsninger for en sirkulær økonomi. Nå har SINTEF bidratt med å levere design til verdens første elektriske nullutslippsbåt. Den heter «Medstraum» og driftes av Kolumbus, som er transportselskapet til Rogaland fylkeskommune.
Kilde: TrAM Project
Forskningsprosjektet som baner veien for fremtidens elektriske hurtigbåter
Forskningsprosjektet «Transport Advanced and Modular» (TrAM) er finansiert av EU og har 13 europeiske partnere. Rogaland fylkeskommune koordinerer prosjektet gjennom deres transportselskap, Kolumbus. Prosjektet startet opp i 2018 og blir ferdigstilt i år.
Formålet med TrAM-prosjektet er å være en pilot for å designe og produsere en nullutslipps-hurtigbåt. Denne hurtigbåten har plass til 147 passasjerer og 20 sykler. Den skal gå i trafikk for Kolumbus i Stavanger–Hommersåk/Byøyene-ruten fra sommeren 2022. Båten går i 23 knop og er verdens første fullelektriske hurtigbåt.
Kolumbus er med i prosjektet for å nå selskapets strategiske mål om å bli fossilfri i all transport innen 2025. Selv om hurtigbåtene bare utgjør en marginal del av Kolumbus sine transportmidler, står de for om lag halvparten av CO2-utslippene.
Nå som båten er klar, kan den brukes som utgangspunkt for å produsere fremtidens elektriske hurtigbåter med lav kostnad.
Kilde: TrAM Project
Synlig batteri gir bærekraftig identitet
SINTEF sin rolle i prosjektet har vært å designe båtens utseende og funksjon. Her har seniorrådgiver og industridesigner Einar Johan Hareide vært ansvarlig for båtens design.
Design er mer enn estetikk
«Design er mer enn estetikk. Designvalg skaper og påvirker båtens funksjon. I mitt arbeid vurderte jeg blant annet fremdriften i vann, og hvordan passasjerene kommer til å bevege seg rundt i båten», sier Einar.
«En viktig del av designprosessen er å gi båten en tydelig identitet. Jeg startet med noe man vanligvis skjuler vekk i designet: batteriet. For å fremheve båtens grønne identitet ble det naturlig å vise frem dens elektriske hjerte.»
«For Kolombus var det viktig at båten skulle gjenkjennes på sjøen og ha en tydelig profil. Sammen fant vi frem til en god og bærekraftig løsning», avslutter Einar.
Partnere i prosjektet
De norske partnere i prosjektet er Rogaland fylkeskommune, Kolumbus, Maritime CleanTech, Servogear, Wartsila, Fjellstrand, Hydro og Leirvik. SINTEF er medlem av næringsklyngen Maritime CleanTech, som har initiert prosjektet.
De europeiske partnerne i prosjektet er Fraunhofer IEM, University of Strathclyde, National Technical University of Athens, Wärtsilä, Servogear, Hamburg Ship Model Basin, NCE Maritime CleanTech, Uber Boat by Thames Clippers og De Vlaamse Waterveg.
Les mer om prosjektet
- Verdas første elektriske hurtigbåt, Medstraum, vil spare Kolumbus for mange tonn CO₂-utslepp – NRK Rogaland – Lokale nyheter, TV og radio
- Home - TrAM (tramproject.eu)
- Kommunikasjonsaktivitet “Transport – Advanced and Modular” (TrAM) - Prosjektbanken (forskningsradet.no)
- Transport: Advanced and Modular | TrAM Project | Fact Sheet | H2020 | CORDIS | European Commission (europa.eu)