Til hovedinnhold
Norsk English

Elektrisk forskningsbåt skal trafikkere Trondheimsfjorden

I samme båt. F.v: Gard Ueland, styreleder i Maritimt Forum Midtnorge, Senior Vice President, Kongsberg Discovery, Vegar Johansen, administrerende direktør i SINTEF Ocean, Alexandra Bech Gjørv, konsernsjef i SINTEF og Ellys gudmor, Kai Egil Skarsvåg, daglig leder i Skarsvåg boats, Professor og instituttleder ved NTNUs institutt for marin teknikk, Sverre Steen og Marte Rostrup Hofset, markedssjef (CCO) ved Evoy.
Som en del av forskningsinfrastrukturen OceanLab, har SINTEF Ocean og NTNU anskaffet en ny elektrisk arbeidsbåt som skal frakte forskere og utstyr rundt på fjorden.

Båten skal blant annet brukes i testing og utvikling av nye løsninger og teknologier, til å utføre målinger, og å vedlikeholde forskningsutstyret vi har i fjorden.

Gudmor Alexandra Bech Gjørv 
– Måtte hell og lykke følge deg, ditt mannskap og din dyrebare last av data som skal redde verden, på alle de syv hav og på denne vidunderlige Trondheimsfjord, sa konsernsjefen i SINTEF før hun spratt champagnekorken og skvettet på Elly, som båten heter. Arrangementet skjedde på Brattørkaia i Trondheim som en del av Aqua Nor, verdens største messe for akvakultur-teknologi som arrangeres annethvert år. 


Dåpen foregikk på Formel 1-vis, ved å sprute champangne på båten - uten å knuse flasken, slik at  man unngår glasskår i sjøen og på land.

Utslippsfri og lydløs
Båten settes i drift i løpet av høsten og skal brukes til forskningsoppdrag. "Elly" har elektrisk fremdriftssystem, noe som gjør den tilnærmet lydløs, utslippsfri, og gir god arbeidskomfort for både mannskap og teknologi som skal testes ut.

I tillegg vil båten kunne gi nyttig informasjon om gode navigasjonsvalg, hvor bruk av sensorer i fjorden vil gi grunnlag for beregninger av blant annet rekkevidde. Beregningene vil da ta hensyn til forventet værvindu, strømvindu og kjente påkjenninger som kan redusere rekkevidden blant annet, litt tilsvarende beregninger som gjøres av el-biler.

Arbeidsbåten vil også være et støttefartøy for forsøk som utføres i forskningsinfrastrukturen på fjorden og vil ha arbeidsplasser for forskere, kunder- og studenter ombord.

Fakta om Elly:

  • Operativ på fjorden fra september 2023
  • 30,4 fot
  • Topphastighet på 25-30 knop
  • Elektrisk fremdrift
  • Null utslipp
  • 5G om bord
  • 4-6 arbeidsplasser
  • Planende fartøy
  • Hjemmehavn: Nyhavna

Elly blir en del av Oceanlab – et laboratorium i Trondheimsfjorden
NTNU og SINTEF har forskningsinfrastruktur under utvikling i Trondheimsfjorden gjennom prosjektet OceanLab. Infrastrukturen muliggjør fullskala testing og forskning innenfor undervannsrobotikk, har etablert et testområde for autonome skip, har to store bøyer som inngår i det marine observatoriet, samt systemer og e-infrastruktur for å fjernstyre og støtte forhåndsinstallerte instrumenter eller fartøy.
– Elly blir et verdifullt tilskudd som gir oss mulighet til å utnytte infrastrukturen i OceanLab enda bedre. At båten er elektrisk og utslippsfri gir mange fordeler når den skal tas i bruk. Elly blir også tilgjengelig for industrien og andre aktører som har behov for en utslippsfri arbeidsbåt til innovasjon, testing og verifikasjon av maritim- og havteknologi, sier Kristin Rist Sørheim som leder OceanLab-prosjektet.

Tett og godt samarbeid
OceanLab vil bli tett knyttet til Norsk havteknologisenter som fikk sin grunnstein nedlagt av fiskeri og havminister Bjørnar Skjæran tidligere i uken. Elly vil også være i godt selskap med autonome båter og undervannsfarkoster som naboer i Trondheimsfjorden fra aktører som blant andre Kongsberg Discovery, Maritime Robotics, Ocean Autonomous Cluster, Blye Eye Robotics, NTNU og SINTEF.
– Trondheim har et veldig bra miljø for autonomitet og maritime anvendelser, hvor samarbeidet mellom industri og akademia er helt unikt, sa administrerende direktør i SINTEF Ocean, Vegar Johansen, da han ønsket velkommen til dåp og åpen båt. Mange samlet seg på kaikanten på Brattørkaia for å bevitne dåpen og se på Elly. 

Utforsker ny båtteknologi
Skarsvaag Boats har designet og bygget båten ved sitt verft på Hitra. Det er den første båten de har laget som har elektrisk fremdrift. Evoy har levert det elektriske fremdriftssystemet på Elly.

– Norge har den høyeste båt-tettheten i verden per capita, og den høyeste elektriske biltettheten i verden – da er det bare naturlig at Norge leder an i utviklingen av elektriske båter, sier Leif A Stavøstrand, CEO i Evoy. Vi synes det er spesielt stas at NTNU og SINTEF ønsker å utforske ny teknologi sammen med oss og at den skal brukes til beregninger for blant annet rekkevidde i ulike vær og strømforhold. Sammen skal vi også teste vår første rekkeviddeforlenger. Vi gleder oss til samarbeidet, sier Stavøstrand.


Elly er nesten 10 meter lang og 3,5 meter bred. Maksfarten er på nesten 30 knop.

Norges forskningsråd har finansiert mye av Elly, og Enova har gitt støtte til nullutslippsteknologien. SINTEF Ocean har også bidratt med investeringsmidler. Andre bidragsytere til Elly-prosjektet er Raymarine, Trondheim Havn, og Blått Kompetansesenter.

Kontaktpersoner