Bærekraftig biodrivstoff har potensial til å avkarbonisere transportsektoren ved å redusere flere gigatonn CO2-utslipp per år. Med et omsetningskrav på 63 prosent for bærekraftig flydrivstoff og 70 prosent reduksjon i utslipp fra skip, vil avansert biodrivstoff bli en av løsningene for å nå EUs netto-null utslippsmål og styre mot det grønne skiftet for luftfarts- og sjøtransportsektoren.
REFOLUTION er et nystartet 4-årig prosjekt finansiert av Horizon Europe, som vil levere en kostnadseffektiv produksjon av avansert biodrivstoff via prosesser som kan tas i bruk ved raffinerier i Europa.
Andregenerasjons biodrivstoff
Mens konvensjonelt biodrivstoff fremstilles av råstoff som også kan brukes til å produsere mat eller dyrefôr (førstegenerasjons biodrivstoff), fremstilles avansert biodrivstoff i hovedsak av rester og avfall fra næringsmiddelindustrien, landbruk eller skogbruk (andregenerasjons biodrivstoff).
Utviklingen av avansert biodrivstoff møter imidlertid flere utfordringer: fremstillingen av biodrivstoff er kompleks, det trengs store investeringer for hver nye raffinerienhet, det mangler standardisering og sertifisering i markedet og det mangler gode metoder for å spore grønt karbon fra råstoff til produkter.
Disse problemstillingene vil REFOLUTION se nærmere på:
– REFOLUTION tar for seg tre viktige utfordringer for å nå klimamålene for transportsektoren: å muliggjøre bruk av bærekraftig biodrivstoff for å avkarbonisere fly- og marin sektor, å oppskalere biodrivstoffproduksjon og å ta de første skrittene mot sertifisering for bruk i kommersielle motorer, sier Duncan Akporiaye, koordinator for prosjektet ved SINTEF.
Mot storskala biodrivstoffproduksjon
Prosjektet vil utvikle og demonstrere en innovativ prosess for å lage pyrolyseolje fra biomasse. For å kunne bruke denne pyrolyseoljen som biodrivstoff må den først videreforedles. REFOLUTION vil jobbe med å utvikle teknologi for å kunne integrere denne videreforedlingen i konvensjonelle prosesser i allerede eksisterende oljeraffeneri med tanke på storskala biodrivstoffproduksjon. Samtidig vil prosjektet bidra til økt digitalisering i raffineriet og utvikle innovative verktøy for sporing av grønt karbon gjennom hele prosessen, slik at innholdet av grønt karbon kan optimaliseres og standarder valideres.
Implementering av teknologien i kommersiell skala i raffinerier forventes å redusere investeringskostnadene med 50 prosent og driftskostnadene med 45 prosent, sammenlignet med bygging av frittstående enheter for prosessering.