Er det flere biler enn veien klarer å ta unna, ja da blir det kø. Ikke noe artig for den som sitter i bilen, og heller ikke bra for samfunnsøkonomien. Det vet forsker Trond Foss i SINTEF. Han har imidlertid noen tips til hvordan køene kan unngås.
Ingen er glad i kø. En norsk gjennomsnitts-bilist er villig til å punge ut med nesten 100 kroner for å spare én time i trafikken. For yrkessjåfører er det enda viktigere at trafikken glir. De vil ofre 500 kroner for å spare én time.
Kø er først og fremst et problem i byene der kampen om arealene er hardest. Samtidig kan bypolitikerne ha ønske å holde igjen på veiutbygging for å lirke bilistene over til kollektivtilbudet, eller få dem til å ta beina eller sykkelen fatt.
For å slippe kø bruker Foss selv det gamle trikset med å stå opp tidlig og kjøre til jobb mens andre bilister ennå befinner seg i tøflene. Å kjøre flere sammen, velge kollektivtransport eller ta hjemmekontor, er også kødempende. Myndighetene kan også redusere køene, for eksempel gjennom å forhøye bomveitakstene i rushtidene.
Det finnes faktisk en ideell hastighet for å unngå kø. I podcasten «Smart Forklart» røper seniorforsker Trond Foss i SINTEF Community hvilken fart som er gunstigst.
Du finner episoden om kø på veiene i Smart Forklart, eller der du ellers lytter til podcast.