Til hovedinnhold
Norsk English

Noen ganger er det smart å være dum

Er du en strateg som vil opp og fram? Da kan det lønne seg å framstå litt naiv. Av og til. Illustrasjon: iStock
Er du en strateg som vil opp og fram? Da kan det lønne seg å framstå litt naiv. Av og til. Illustrasjon: iStock
I alle fall om du vil opp og fram i bedriften. Her får du vite hvorfor.

Forsker Tor Sporsem i SINTEF har erfart at det er mange veier til suksess. Vel, å være dum er kanskje ikke en god oppskrift, men å spille dum kan være billetten til popularitet og klatring på jobb.

Men hvorfor? Svaret er at det kan være lønnsomt å droppe de smarte, kritiske spørsmålene, å ikke være den som ødelegger den gode stemninga og bremser tempoet, ifølge forskeren. Ikke spørre hvorfor, men heller gå på offensiven: Hvordan skal vi realisere denne glimrende ideen!  

Portrett av mann

Tor Sporsem i SINTEF forsker på team og arbeidsliv.

Om prosjektet havarerer, trenger ikke det ødelegge klatringen heller. Neida, «gutsingen» var modig gjort. Da er det bare å gyve løs på neste spennende jobb-prosjekt!

Men personlig suksess trenger ikke være noen lykke for bedriften. Slett ikke. Overdreven optimisme kan fordumme selskapet. Sporsem har er par eksempler der det har gått riktig galt fordi ingen stilte kritiske spørsmål underveis. Det kan koste både menneskeliv og millioner ut gjennom vinduet, viser historien.

Forskeren, som til daglig jobber i SINTEF Digital, har flere gode tips til hvordan bedrifter kan unngå å gå i fella. Et av grepene er å sørge for å gi nyansatte trygghet slik at de tør å si hva de mener. Folk som kommer utenfra ser lettere hva som fungerer bra og dårlig.

Om du synes dette er interessant, får du flere tips, råd (og eksempler på tabber fra næringslivet) i mini-episoden av podkasten Smart Forklart  “Det er smart å være dum – og det må bedrifter endre på”. Du finner den også der du til vanlig laster ned podkast.

Utforsk fagområdene

Kontaktperson